Krakowskie MPK zakończyło modernizację 40 tramwajów, które powstały z połączenia wagonów wiedeńskiego metra. Remontowi poddawane są także pierwsze Bombardiery, które przyjechały do Krakowa blisko 16 lat temu.
Zakończył się największy w historii Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji program modernizacji taboru tramwajowego, który trwał od lipca 2006 roku. Generalnemu remontowi na przestrzeni ostatniej dekady poddanych było 40 tramwajów EU8N, które zostały wyposażone w niskopodłogowy człon środkowy i układ klimatyzacji.
Modernizacja za 1,7 mln złotych
– Oczywiście podstawowym sposobem odnowy taboru jest kupowanie nowych pojazdów i z tego kierunku absolutnie się nie wycofujemy. Nie stać nas na to, aby kupować wyłącznie nowe egzemplarze, bo wtedy proces wymiany trwałby wiele lat dłużej. Równolegle do zakupów fabrycznie nowych pojazdów, modernizujemy stare modele lub nabywamy egzemplarze podatne na modernizację, aby wszystkie tramwaje miały chociaż człon z niską podłogą – wyjaśnia Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK.
Przypomnijmy, że wagony EU8N to połączenie dwóch pojazdów: wagonu wiedeńskiego metra (przód oraz tył obecnego modelu) oraz członu wyprodukowanego przez Autosan (element środkowy, który stanowi niską podłogę). Koszt stworzenia tramwaju wynosi obecnie niecałe 1,7 mln złotych, a fabrycznie nowy egzemplarz kosztuje ponad 3,2 mln złotych.
– Nasze modernizacje tramwajów spotykają się z dużym zainteresowaniem nie tylko firm z Polski, które w potocznej opinii są tymi goniącymi za Europą, ale również europejskie spółki z bogatych miast, jak np. Düsseldorf, wzorują się na naszych modernizacjach – podkreśla Szałkowski.
Do remontu pierwsze Bombardiery
W tym roku miejski przewoźnik podjął się także modernizacji wagonu typu N8. To kontynuacja procesu z zeszłego roku. Po zakończeniu remontu wagon zyska system klimatyzacji, nowe drzwi odskokowo-przesuwane oraz platformę dla wózków inwalidzkich w członie niskopodłogowym oraz LED-owe oświetlenie przestrzeni pasażerskiej.
To nie wszystkie prace remontowe, jakie przeprowadzi w bieżącym roku komunalna spółka. W warsztatach krakowskich mechaników trwają remonty pierwszych Bombardierów, które przyjechały do miasta ponad 16 lat temu. Modernizacji będzie poddanych 18 wagonów NGT6 poprzez wyposażenie ich w platformę najazdową dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Niestety nie ma co liczyć na system klimatyzacji.