Pandemia koronawirusa wpłynęła także na tempo inwestycji budowlanych. Inwestor Trasy Łagiewnickiej robi wszystko, aby fragment powstającej trzeciej obwodnicy Krakowa był oddany na czas. Równolegle trwają prace nad przygotowaniem kolejnych odcinków: Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej.
Jak mówi Krzysztof Migdał, członek zarządu spółki Trasa Łagiewnicka, zarówno pierwsza jak i druga fala epidemii nie odbiła się w sposób znaczący na tempie prac przy powstawaniu odcinka nowej obwodnicy miasta.
– Trzecia fala nie pozostała bez wpływu na inwestycję. Generalny wykonawca musiał mierzyć się ze wzrostem zachorowań wśród kadry zarządzającej, jak i pracowników fizycznych. To wszystko przełożyło się na czasowe spowolnienie pracy – zaznacza Krzysztof Migdał. – Na szczęście udało się wrócić do dawnej dynamiki pracy – dodaje.
Przedstawiciel spółki przyznaje wprost, że konieczność kierowania pracowników wykonawcy i podwykonawców na obowiązkowe izolacje i kwarantanny a także obowiązujące wówczas obostrzenia pandemiczne przełożyły się na realizację (od stycznia do kwietnia) harmonogramu inwestycji.
Krzysztof Migdał: Opracowujemy program naprawczy
– Nie musi to oznaczać, że planowane na koniec 2021 roku oddanie inwestycji do użytku się opóźni. Wspólnie z generalnym wykonawcą opracujemy program naprawczy, aby fragment trzeciej obwodnicy Krakowa mógł być oddany jeszcze w tym roku. Istotnym wyzwaniem jest to, że wiele elementów inwestycji jest od siebie ściśle zależnych, albo jest ze sobą technologicznie powiązanych i muszą następować po sobie. To powoduje, że niektórych prac nie można wykonać, zanim nie zostaną ukończone inne – wyjaśnia inżynier kontraktu.
Krzysztof Migdał zwraca również uwagę na pogodę, która w tym roku nie była łaskawa dla budowniczych. Wykonawca zimą musiał mierzyć się z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi: intensywnymi opadami śniegu oraz długo utrzymującymi się ujemnymi temperaturami.
– To na ile wysiłki inwestora oraz generalnego wykonawcy przyczynią się do przyspieszenia prac i zakończenia inwestycji zgodnie z planem, będzie wiadomo w połowie tego roku. Dla nas priorytetem jest możliwie jak najszybsze zakończenie prac w obrębie istniejących układów drogowych, by nie wydłużać okresu trwających tam utrudnień. W wakacje chcemy zakończyć prace w rejonie ulic Kobierzyńskiej i Grota-Roweckiego oraz na wysokości ul. Pszczelnej. We wrześniu utrudnienia powinny zniknąć z ul. Zakopiańskiej a następnie także z lokalnych dróg – zapowiada Krzysztof Migdał.
Inżynier kontraktu podkreśla, że na pewno zgodnie z harmonogramem kontraktu zostanie ukończona nowa linia tramwajowa, której fragment biec będzie w tunelu. Jednakże tramwaje będą mogły nią kursować dopiero po zakończeniu budowy całej Trasy Łagiewnickiej.
Trzecia Obwodnica Krakowa
Równolegle z budową Trasy Łagiewnickiej trwają przygotowania do rozpoczęcia dwóch kolejnych odcinków trzeciej obwodnicy Krakowa: Trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Projektanci przygotowali już trzy wstępne warianty nowych dróg oraz linii tramwajowych.
Warianty różnią się od siebie proponowanym sposobem przekroczenia Wisły oraz lokalizacją linii tramwajowych. Warianty zakładają rezygnację z budowy linii tramwajowej, jej budowę tylko wzdłuż Trasy Pychowickiej oraz budowę wprowadzenie tramwaju wzdłuż obu Tras. Dla każdego wariantu zaproponowano budowę linii tramwajowej z Salwatora do huba komunikacyjnego w rejonie Węzła Przegorzały.
– Warianty będą poddane opiniowaniu przez jednostki zaangażowane w powstawanie dokumentacji. Później przygotowane materiały przekażemy do konsultacji społecznych – podkreśla Krzysztof Migdał.