Ten przedwojenny, polski statek powietrzny typu „parasol” już niedługo będzie można podziwiać na nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie w Hangarze nr 5 planowane jest na jesień 2025 r.
Wyjątkowy egzemplarz samolotu RWD-8 powstaje od podstaw w warsztacie konserwatorskim Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Budowana replika posiada oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc (4-cylindrowy w układzie odwróconym, chłodzony powietrzem) i choć do czasów obecnych nie zachowała się kompletna dokumentacja konstrukcyjna tego samolotu, dzięki m. im. historycznym zdjęciom, opisom i unikatowym zdolnościom muzealnych konserwatorów, jego wygląd będzie jak najbardziej zbliżony do autentyku.
RWD-8 powstał w latach 30. XX wieku w zakładach na Okęciu. Jego konstruktorami byli Stanisław Rogalski, Jerzy Drzewiecki i Leszek Dulęba. Oblatany na początku 1933 r., wygrał konkurs na samolot szkoleniowy dla Wojska Polskiego, co było wielkim sukcesem niewielkiej manufaktury RWD.
Ten typ samolotu posiadał doskonałe właściwości aerodynamiczne. Udowodnił to pokaz wykonany przez szybownika Szczepana Grzeszczyka, który siedząc za sterami RWD-8 ze zdemontowanym śmigłem został wyholowany na wysokość 600 m, po czym wylądował maszyną niczym szybowcem.
Prezentowana na zdjęciach replika obecnie posiada historyczną osłonę silnika, wypożyczoną przez Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddział Terenowy Muzeum Wojska Polskiego – i stanowi wzór do odtworzenia nowego okapotowania. Stateczniki zostały już w pełni opłótnione, konstrukcja płatów czeka na swoją kolej.