Cztery firmy chcą dostarczyć 36 nowych tramwajów

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zakończyło dziś pierwszy etap przetargu na dostawę 36 nowych niskopodłogowych tramwajów, które mają zastąpić potrójne składy wagonów 105Na. Zgłosiły się cztery firmy, teraz ich oferty będą sprawdzane pod kątem zgodności z wymaganiami i wkrótce poznamy zwycięzcę.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zamierza przeznaczyć na zamówienie blisko 443 mln złotych. Zainteresowanie przetargiem wśród producentów było duże, świadczy o tym liczba pytań zadanych przewoźnikowi w toku postępowania przetargowego. Ostatecznie zgłosiły się 4 firmy: PESA Bydgoszcz S.A., Solaris Bus & Coach S.A., Konsorcjum Stadler Polska sp. z o.o. - Stadler Pankow GmbH oraz Newag S.A.

Najdłuższe tramwaje w Polsce

Zamawiane tramwaje mają być najdłuższymi w Polsce – MPK wymaga, by ich długość mieściła się w zakresie od 39 do 43 metrów (obecnie kursujące po Krakowie bombardiery mierzą 26 i 32 metry). Zmieścić ma się w nich co najmniej 270 osób. Ponadto będą wyposażone w automatyczną klimatyzację, dwa automaty biletowe obsługujące zarówno bilon, jak i karty zbliżeniowe oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty pozytywnie, to nowe tramwaje zagoszczą na naszych torowiskach najpóźniej we wrześniu 2015 roku.

W przeciwieństwie do większości przetargów, tym razem to nie cena może zdecydować o tym, który producent zostanie wybrany. Miejski przewoźnik postanowił dodać do kryteriów wyboru oferty szereg innych warunków, takich jak: długość gwarancji, rodzaj kabiny motorniczego czy długość niskiej podłogi. Może się więc okazać, że nie zostanie wybrana najtańsza oferta.

Dofinansowanie z Unii

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne liczy na to, że zakup nowych tramwajów zostanie dofinansowany przez Unię Europejską, jednak projekt obecnie jest na liście rezerwowej. - Nie posiadamy niestety informacji, kiedy zostanie podjęta ostateczna decyzja – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik MPK Kraków. Firma zastrzegła w warunkach przetargu, że w przypadku nieuzyskania środków pochodzących z budżetu UE, postępowanie o udzielenie zamówienia może zostać unieważnione. – Bez pozyskania tych środków przetarg zostanie unieważniony zgodnie z zapisem w ogłoszeniu przetargu – informuje Gancarczyk.

Oferty:

PESA Bydgoszcz S.A. – Tramwaj TWIST STEP (długość 42,83 m) – 358.225.200,00 zł.

Solaris Bus & Coach S.A. – Tramwaj SOLARIS TRAMINO TYP: KRAKÓW (długość: 42,99 m) – 351.287.999,85 zł.

Konsorcjum Stadler Polska sp. z o.o. - Stadler Pankow GmbH - Tramwaj TANGO SIMPATICO (długość: 39,48 m) – 517.013.280,00 zł.

Newag S.A. – Tramwaj Flexity Classic NGT10 model Kraków 5 (długość: 40,69 m) – 436.158.000,00