Jeden stary most zastąpią trzy nowe [WIZUALIZACJE, ZDJĘCIA]

fot. PKP PLK, Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W poniedziałek rozpoczną się prace przy budowie nowego mostu kolejowego przez Wisłę. Powstanie on tuż przy istniejącym moście na trasie między Krakowem Głównym i Zabłociem. Przez kilka tygodni przez odcinek Bulwarów Wiślanych w rejonie mostu nie przejdziemy ani nie przejedziemy rowerem.

To kolejny etap prac związanych z przebudową linii kolejowej E30. Na odcinku od Krakowa Głównego do Krakowa Płaszowa jest ona właśnie rozszerzana z dwóch do czterech torów, niezbędne było więc też znalezienie nowego pomysłu na pokonanie Wisły.

Bez filarów w wodzie

Po obydwu stronach istniejącego mostu zostaną wybudowane osobne, nowe mosty, każdy z jednym torem. Będą się znacząco różnić od istniejącego – przewidziane są konstrukcje łukowe, o wysokości ponad siedemnastu metrów. Podobnie jak np. most Kotlarski, nie będą potrzebować podpór ustawionych w rzece – ciężar będzie się opierał na podporach ustawionych na brzegach. Nowe filary znajdą się tuż przy obecnej krawędziach bulwarów. Odległość między nimi będzie wynosić 116 m, a całe mosty mają mieć długość 234 m.

Co ważne, kiedy będzie już można skierować ruch pociągów na nową przeprawę, wykonawca zajmie się też istniejącym mostem. Zostanie on zastąpiony nową konstrukcją.

Docelowa przeprawa, o łącznej szerokości 32 m, będzie się więc w praktyce składać z trzech osobnych mostów. Zewnętrzne, węższe, będą odsunięte od środkowego o ok. 4-5 metrów – dokładnie tyle, ile wynosi szerokość peronów przystanku Zabłocie, który znajduje się tuż za Wisłą.

Utrudnienia na Bulwarach

Budowa pierwszego z nowych mostów rozpocznie się w najbliższy poniedziałek. Wykonawca będzie wbijał ściany oporowe zabezpieczające plac budowy i przygotowywał się do robót przy podporach. Dla osób korzystających z Bulwarów Wiślanych będzie to oznaczać kilka tygodni utrudnień. Bulwary trzeba będzie w tym miejscu zamknąć.

– Ruch pieszy i rowerowy będzie skierowany na ulice Podgórską i Zabłocie. Potrwa to około pięciu tygodni, na czas najbardziej uciążliwych prac. Później ruch zostanie przywrócony, ale na zastępcze ścieżki poprowadzone bliżej murów bulwarów – zapowiada Antoni Słaby z firmy Strabag. Na bulwarach pojawi się oznakowanie informujące pieszych i rowerzystów o zmianach. Na razie nie będą potrzebne ograniczenia w ruchu samochodów na ulicach Podgórskiej i Zabłocie.

Dopiero pierwszy etap

Budowa pierwszego mostu, a więc tego od strony Galerii Kazimierz, potrwa około roku. Później podobne prace będzie trzeba powtórzyć po przeciwnej, zachodniej stronie. Montaż konstrukcji będzie sporym wyzwaniem. – Potrzebne będą tymczasowe podpory w rzece. Wszystko wskazuje na to, że elementy konstrukcji łuków będą przypływały na barkach i montowane z dźwigu zlokalizowanego również na barce – tłumaczy Antoni Słaby.

Całość inwestycji na odcinku Dworzec Główny Towarowy – Podłęże zakończy się pod koniec 2020 roku.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Grzegórzki Podgórze