Impulsem do takiej decyzji jest chęć ograniczenia ruchu w centrum miasta, co rzutować ma na poprawę stanu zanieczyszczenia powietrza w Krakowie. Projekt uchwały czeka na decyzję radnych od października zeszłego roku.
Radni z Komisji Infrastruktury opowiedzieli się za stworzeniem nowych stref. Strefa P4 objąć ma Stare Podgórze, a jej granicę tworzyć będą tereny od Mostu Grunwaldzkiego do Ronda Grunwaldzkiego, wzdłuż ulicy Konopnickiej do al. Powstańców Śląskich i następnie wzdłuż linii kolejowej i Bulwaru Wołyńskiego.
Komisja przychyliła się również do pomysłu utworzenia strefy buforowej P5 z podstrefami na Zwierzyńcu, Krowodrzy, w okolicach al. Powstania Warszawskiego i na osiedlu Oficerskim. Opłaty za parkowanie w niej mają być o połowę niższe od normalnych - 1,50 zł za pierwszą godzinę, 1,80 zł za drugą, trzecia godzina parkowania kosztować ma 2 zł, a kolejne - 1,50 zł. Postój na 20 minut kosztować ma 50 groszy.
Radni Grzegórzek nie chcą strefy buforowej
Rada Dzielnicy II Grzegórzki wystosowała do prezydenta Majchrowskiego wniosek o rozszerzenie strefy płatnego parkowania o rejon ul. Lubicz, al. Powstania Warszawskiego, ul. Kotlarskiej, ul. i nasypu kolejowego do ulicy Lubicz oraz rozciągnięcie strefy na wschód od al. Powstania Warszawskiego wraz z Osiedlem Oficerskim. Sprzeciwiają się tym samym planom stworzenia tam strefy buforowej z obniżoną ceną za parkowanie.
- Rada Dzielnicy II Grzegórzki usilnie prosi Prezydenta Miasta Krakowa o rozszerzenie strefy płatnego parkowania o wskazany obszar, co pociągnie za sobą zmniejszenie stężeń pyłów PM10, PM2.% oraz dwutlenku azotu NO2 na tym tak newralgicznym terenie, przy czym prosi o rozważenie wprowadzenia strefy w obszarze szerszym, w związku z bezpośrednim sąsiedztwem tych terenów z zabytkowym centrum, terenami dworca, istniejącą tu bogatą infrastrukturą, gdzie ulokowane są liczne urzędy, w tym sądy - czytamy w uzasadnieniu do uchwały Dzielnicy.
Zdaniem radnych z Grzegórzek, stworzenie strefy buforowej nie rozwiąże problemu parkowania, ponieważ niższe opłaty obowiązujące przyjeżdżających spowodują zwiększenie liczby samochodów w danej strefie. - Pomimo ponoszenia opłat przez stałych mieszkańców, ich możliwości parkowania zmniejszą się - argumentują radni.
Szczegóły dotyczące strefy P5
Granice podstrefy P5 I wyznaczają tereny: Od ulicy A. Lubomirskiego wzdłuż ulicy Rakowickiej, przez Olszańską, Beliny Prażmowskiego, Grochowską, do Rymarskiej, a następnie przez Rondo Mogilskie do ulicy Rakowickiej.
Granice podstrefy P5 II wyznaczają tereny:
Od Ronda Mogilskiego wzdłuż Mogilskiej do Francesco Nullo, następnie przez Bobrowskiego, Grzegórzecką do al. Powstania Warszawskiego i Ronda Mogilskiego.
Granice podstrefy P5 III wyznaczają tereny:
Od Mostu Dębnickiego poprzez ulicę Dojazdową do ulicy B. Komorowskiego, następnie Kraszewskiego, Focha, aleją 3 Maja wzdłuż Parku Jordana, ulicą Reymonta i następnie przez Al. Mickiewicza do Mostu Dębnickiego.
Granice podstrefy P5 IV wyznaczają tereny:
Od al. Mickiewicza wzdłuż ulicy Czarnowiejskiej do Al. Kijowskiej, ulicy Królewskiej, a następnie al. Mickiewicza do Czarnowiejskiej.
Granice podstrefy P5 V wyznaczają tereny: Od Al. J. Słowackiego wzdłuż ulicy Królewskiej, następnie wzdłuż ul. Nowowiejskiej do Racławickiej, ulica Wrocławska, Prądnicka, do ul. Kamiennej, a następnie al. Słowackiego do ul. Królewskiej.