Cztery oferty w sprawie węzła A4. Szykują się duże zmiany na Zakopiańskiej

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Cztery oferty wpłynęły w przetargu GDDKiA na projekt rozbudowy węzła Kraków Południe. Zmiany będą głębokie i będą dotyczyć nie tylko samej autostrady, ale i ulicy Zakopiańskiej.

Główną zmianą będzie dobudowa dwóch brakujących łącznic na węźle: od strony Rzeszowa w stronę centrum miasta i od centrum miasta w stronę Rzeszowa.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce w ten sposób poprawić płynność ruchu na całym węźle, w tym na łącznicach w stronę Zakopanego. – Brak tych relacji skutkuje zawracaniem pojazdów na ul. Zakopiańskiej i ma negatywny wpływ na przepustowość i bezpieczeństwo ruchu – argumentuje Iwona Mikrut z GDDKiA.

Rondo w miejscu skrzyżowania

Z punktu widzenia układu drogowego w mieście najwięcej zmieni się w rejonie skrzyżowania ulic Zakopiańskiej, Taklińskiego i Poronińskiej. – W ramach rozbudowy węzła uwzględnione są: budowa estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych oraz przebudowa łącznic – wylicza Iwona Mikrut. Zlikwidowana ma zostać sygnalizacja świetlna na łącznicy, która obecnie powoduje spore problemy.

Cztery oferty

W czwartek otwarte zostały oferty w przetargu. Wpłynęły cztery, przy czym tylko jedna mieści się w budżecie, określonym na 2,2 mln zł. Najtańsza opiewa na niecałe 1,6 mln, a kolejna już na prawie 2,9 mln. Najdroższa to aż 4,2 mln zł. Jest więc pewne ryzyko, że gdyby na etapie sprawdzania ofert najtańsza z nich okazała się wadliwa, pojawi się konieczność zwiększenia budżetu lub unieważnienia postępowania.

Wybrana w przetargu firma będzie musiała przygotować m.in. wszystkie opracowania techniczne i środowiskowe, uzyskać prawomocną decyzję środowiskową, opracować wielobranżowy projekt budowlany, a na koniec uzyskać decyzję ZRID lub pozwolenie na budowę. Do tego jeszcze podczas przetargu na roboty budowlane wyłoniona w tym przetargu firma będzie odpowiadała na pytania oferentów, a w trakcie budowy sprawowała nadzór autorski.

Przygotowanie rozbudowy węzła A4 Kraków Południe ma potrwać do roku 2024, a realizacja robót jest planowana na lata 2025 – 2026. Miasto dołoży się do kosztów odszkodowań i części robót.

Trzeci pas

Znacznie wcześniej gotowy ma być odcinek trzeciego pasa na jezdni w stronę Rzeszowa, na odcinku od węzła Kraków Południe w kierunku węzła Kraków Łagiewniki. Przebudowana zostanie łącznica z węzła Kraków Południe od strony Zakopanego w kierunku Rzeszowa, zostaną też wybudowane ekrany akustyczne i droga serwisowa, która docelowo będzie drogą gminną (ul. Dzikiej Róży).

Umowa w tej sprawie została podpisana w połowie grudnia. Wykonawca musi najpierw przygotować projekt i uzyskać pozwolenia, a potem przeprowadzić prace. Zakończenie budowy ma nastąpić w 2022 roku.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Łagiewniki-Borek Fałęcki Swoszowice