Kiedy rozpocznie się budowa drogi ekspresowej S7 z Krakowa do granicy Małopolski z województwem świętokrzyskim? Dziś odpowiedzieć na to pytanie nie potrafi chyba nikt, łącznie z ministrem infrastruktury i rozwoju.
Nie ma gwarancji finansowych
Do tej pory jedna z kluczowych inwestycji nie znalazła się na rządowej liście projektów, które mają zapewnienie finansowe. Ostatnio rząd zdecydował, że w pierwszej kolejności budowany będzie odcinek S6 pomiędzy Koszalinem, a Szczecinem.
Pewne prace związane z przygotowaniem inwestycji poczynili urzędnicy z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Dla inwestycji odcinek S7 Igołomska – granica woj. świętokrzyskiego trwa procedura związana z wydaniem decyzji środowiskowej – wyjaśnia w rozmowie z LoveKraków.pl Iwona Mikrut-Purchla, rzeczniczka GDDKiA.
Najpierw badania archeologiczne
Przed rozpoczęciem budowy, zgodnie z obowiązującym prawem, archeolodzy muszą przebadać teren, na którym planowany jest przebieg trasy. – Wstępna ocena ilości stanowisk do przebadania wynosi 60. Zakres prac archeologicznych określa wojewódzki konserwator zabytków. Dla tego odcinka archeolodzy rozpoczną prace na początku października 2014 roku i nie będą one kolidowały z budową – informuje przedstawicielka urzędu.
Jednak prace archeologiczne nie opóźnią budowy drogi. – Według wstępnego rozeznania prace archeologiczne rozpoczną się przed pracami budowlanymi i będą prowadzone także w trakcie budowy odcinka od węzła Igołomska do granicy woj. Świętokrzyskiego – dodaje Mikrut-Purchla.
Ile dokładnie mogą potrwać prace wykopaliskowe? Tego nikt nie potrafi dokładnie określić. – Czas trwania badań archeologicznych jest uzależniony od: zakresu badań, ilości stanowisk, wielkości terenu objętego badaniami, dostępności terenu – wylicza rzeczniczka GDDKiA. – Jeżeli stanowiska archeologiczne są np. pod budynkami lub drogami, to archeolodzy mogą podjąć swoje badania dopiero po udostępnieniu oczyszczonego terenu przez wykonawcę inwestycji. Tak więc mogą one trwać dwa miesiące, dwa lata albo więcej.
W przypadku budowy odcinka autostrady A4 pomiędzy węzłem Wielicka a Szarowem badania archeologiczne trwały od 2000 do 2010 roku, czyli 10 lat.