Drogeria kosmetyczna – tradycyjna czy internetowa?

Drogeria kosmetyczna według definicji „Słownika języka polskiego PWN” to „sklep z kosmetykami i artykułami sanitarnymi”. Słowo drogeria pochodzi od francuskiego słowa droguerie, które z kolei wywodzi się również od francuskiego słowa drogue, które oznacza lek, składnik farmaceutyczny, narkotyk, dlatego niegdyś w drogeriach sprzedawano materiały apteczne, sanitarne, opatrunkowe i kosmetyczne, a także leki wydawane bez recepty. W późniejszym okresie drogerie poszerzyły swoją ofertę o chemię gospodarczą, preparaty do farbowania i stylizacji włosów. Ciekawą informacją jest to, że takie sklepy prowadzili drogiści, którzy w Polsce należeli do Stowarzyszenia Drogistów Polskich, które podejmowało wiele istotnych tematów, do których należało m.in. towaroznawstwo środków kosmetycznych, trendy w pielęgnacji, nauka o pielęgnacji skóry, marketing i reklama na rynku drogeryjnym.

Drogeria kosmetyczna stacjonarna czy internetowa?


Drogeria kosmetyczna w wydaniu tradycyjnym, czyli stacjonarnym, nadal cieszy się ogromnym powodzeniem, jednak coraz więcej Polaków wybiera sklepy z kosmetykami online. Z oferty drogerii internetowych korzysta już niemal 50% Polaków. Nie da się również ukryć, że branża beauty jest również jedną z ważniejszych branż w całym rynku e-commerce w Polsce.

W 2020 roku, który z powodu pandemii COVID-19 był niezwykle specyficzny, udało się zauważyć wzrost sprzedaży w lokalnych drogeriach, które wykorzystały fakt, że galerie handlowe, gdzie mieści się większość drogerii sieciowych, były zamknięte. Klienci woleli robić zakupy w lokalnych, stacjonarnych drogeriach z uwagi na to, że takie sklepy były bliżej, czyli były bardziej dostępne. Liczyło się również bezpieczeństwo i unikanie zatłoczonych lokali.

Jeżeli chodzi o drogerie kosmetyczne działające w e-commerce, tutaj również nastąpiło znaczne zwiększenie zainteresowania wśród Polaków. Branża beauty w świecie online w ostatnich latach radzi sobie doskonale, na tyle dobrze, że wiele osób dotychczas niekupujących w Internecie, zaczęło dostrzegać możliwości zakupowe w sieci i znaczenie częściej niż kiedyś decyduje się na kupowanie kosmetyków online.

Drogerie online stawiają na możliwie szeroki asortyment. Na wirtualnych półkach oprócz tradycyjnych kosmetyków do pielęgnacji ciała, twarzy i włosów, pojawiają się kosmetyki do makijażu, manicure, do stylizacji włosów, perfumy. Nie ma wątpliwości również, że bardzo duży udział w zakupach internetowych w drogeriach mają coraz bardziej popularne kosmetyki naturalne zarówno polskich, jak i zagranicznych marek. Drogerie internetowe skupiają w sobie również asortyment chemii domowej, suplementy diety, zdrową żywność, a nawet repelenty.

Jednym z przykładów takich sklepów internetowych, które są marketplace’em, jest drogeria horex.pl, która oferuje największy wybór kosmetyków i środków czystości w sieci. Do dyspozycji klientów jest ponad 1000 marek drogeryjnych i niszowych, i dostęp do ponad 30 000 tysięcy produktów. To polski sklep z kosmetykami, który wychodzi naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów i nieustannie poszerza swoją ofertę o nowości i poszukiwane bestsellery kosmetyczne. Atrakcyjne ceny i dostępność 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, sprawia, że zakupy na stronie horex.pl są szybkie i wygodne. Intuicyjna platforma sprzedażowa, płatności online, wysyłka w 48 godzin i dostawa pod wskazany adres za pośrednictwem paczkomatów i kurierów firm transportowych to kolejne plusy, jakie wynikają z zakupów kosmetyków w sieci.

Dotknij i powąchaj, ale kup online

Polacy zwracają uwagę na ceny kupowanych dóbr materialnych i ta kwestia również ma znaczenie podczas kupowania kosmetyków, dlatego w branży beuaty można zauważyć efekt odwróconego ROPO, który jest zresztą właściwy dla większości kategorii zakupowych w e-commerce.

Efekt odwróconego ROPO (research offline, purchase online) polega na tym, że konsumenci wyszukują informacje na temat produktów w sklepach tradycyjnych, gdzie na przykład mogą je testować, a na zakup decydują się w sieci, gdzie dany produkt jest tańszy. Takie zachowania pokazują, jak bardzo zwiększyła się świadomość konsumencka i jak bardzo śledzimy ceny u konkurencji, starając się zdobyć towar w jak najlepszej cenie. Wiemy, że w drogeriach online częściej pojawiają się ciekawe okazje i akcje specjalne, rabatujące nawet powyżej 50% znaczną część asortymentu z danej grupy towarowej. Zdajemy sobie również sprawę, że w drogeriach internetowych dostępność towaru jest większa, niż w sklepach tradycyjnych.

Czy drogerie kosmetyczne w pojęciu tradycyjnym, stacjonarnym nadal mają sens? Oczywiście, że tak. Trendy na rynku pokazują, że choć wielu z nas przekonało się do zakupu kosmetyków online, to nadal znaczna część Polaków woli kupować w drogeriach stacjonarnych, gdzie można zobaczyć na żywo kolor pomadki, przetestować odcień podkładu na własnej skórze i, co najważniejsze, powąchać perfumy przed zakupem, czego nadal nie można zrobić online, bo też nadal rzadko spotykane są próbki perfum wysyłane do klientów. Choć właśnie w tej sytuacji odwrócony efekt ROPO bardzo często ma miejsce, ponieważ po zapoznaniu się z nutami zapachowymi, wybieramy się po wymarzone perfumy do drogerii internetowych, bo wiemy, że tam kupimy je w znaczenie lepszej cenie.