Drugi Lajkonik rusza w drogę do Krakowa. MPK kupuje też nowe autobusy

Wnętrze tramwaju Lajkonik fot. PS

MPK pokazało w poniedziałek zdjęcia drugiego tramwaju Lajkonik, który być może jeszcze w tym tygodniu dotrze do krakowskiej zajezdni. Równocześnie blisko zakończenia są przetargi na dostawę 55 nowych autobusów.

Oczekiwanie na skierowanie pierwszego tramwaju Lajkonik do obsługi linii przedłuża się. MPK wciąż nie podaje nawet orientacyjnego terminu, podkreślając, że muszą zakończyć się wszystkie odbiory, pojazd musi przejechać określoną liczbę kilometrów, a motorniczy i obsługa muszą przejść potrzebne szkolenia.

Jak jednak mówi rzecznik prasowy MPK Marek Gancarczyk, procedury dotyczące odbiorów są na tyle zaawansowane, że nie ma przeszkód, by do Krakowa mógł z fabryki w Siedlcach dotrzeć kolejny egzemplarz.

MPK w poniedziałek opublikowało zdjęcia drugiego wagonu. Podróż wielkogabarytowej przesyłki trochę potrwa, ale jest szansa, że tramwaj dojedzie do Krakowa jeszcze w tym tygodniu.

Jak dotąd nie ma żadnych informacji dotyczących tego, czy i w jakim stopniu epidemia wpłynie na termin realizacji wszystkich dostaw. – Na razie obowiązuje bez zmian umowa, która zakłada dostawę tych wagonów do końca roku 2020, ale trudno dziś stwierdzić, co będzie dalej, bo nikt nie jest w stanie tego przewidzieć – mówi Marek Gancarczyk.

50 elektrycznych „przegubowców”

Również w poniedziałek MPK poinformowało o decyzji dotyczącej przetargu na dostawę 50 przegubowych autobusów elektrycznych. Przewoźnik wybrał ofertę firmy Solaris, która była tańsza od konkurencyjnej, złożonej przez dostawcę Mercedesów. I tak trzeba było zwiększyć budżet na te zakupy, bo zaproponowana cena przewyższała plany. Za realizację tego kontraktu wraz z urządzeniami ładującymi plug-in firma zaproponowała kwotę ponad 165 mln zł.

– Po przeliczeniu całej punktacji wybraliśmy ofertę Solarisa. Decyzja musi się jeszcze uprawomocnić i dopiero wtedy będzie można mówić o podpisywaniu umowy – zastrzega przedstawiciel MPK.

Nowe autobusy będą wykorzystywane na liniach kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów – 144, 173, 179 i częściowo 503.

Pięć małych

W ostatnich dniach MPK otworzyło oferty w przetargu dotyczącym zakupu trzech autobusów „midi” (od 8,5 do 9,6 m) i dwóch najkrótszych „mini” (od 5,8 do 7,5 metra).

Najmniejsze chce dostarczyć dwóch dostawców: Automet proponuje busy na bazie Mercedesa Sprintera, a MMI – pojazdy Karsan M2 HDV JEST+. Natomiast jeśli chodzi o średnie autobusy, MPK będzie wybierać pomiędzy Solarisem, Autosanem i Isuzu.

MPK SA będzie teraz sprawdzać przesłane oferty. W ich ocenie będzie brana pod uwagę nie tylko cena, ale także kwestie techniczne. Dostawca nowych autobusów będzie miał siedem miesięcy od dnia podpisania umowy na realizację zamówienia.