Od soboty wprowadzone zostaną spore zmiany w kursowaniu autobusów w rejonie Swoszowic. Ma to związek z otwarciem parkingu P&R przy przystanku kolejowym.
Na otwarcie parkingu mieszkańcy musieli czekać aż dziewięć miesięcy. W połowie grudnia ubiegłego roku pociągi – po dłuższej przerwie – zaczęły się zatrzymywać na przystanku kolejowym, który przeszedł gruntowną przebudowę. Budowa całego węzła przesiadkowego zakończyła się niewiele później, ale z powodu przeciągających się formalności związanych z odbiorami i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowana data otwarcia stopniowo się przesuwała.
W środę miasto poinformowało, że od soboty 24 września, w związku z otwarciem parkingu, wprowadzone zostaną zmiany w kursowaniu autobusów. Poniżej prezentujemy szczegóły zmian.
Autobusem
- linia 135 będzie kursować po nowej stałej trasie: Łagiewniki - … - Fredry - Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia - Witosa - … - Golkowice Pętla. Linia będzie dodatkowo obsługiwać przystanek Millana n/ż, natomiast nie będzie obsługiwać przystanku Połomskiego i Centrum JPII. Linia będzie kursować z częstotliwością co 30 minut w dni powszednie i co 40 minut w godzinach wieczornych oraz w dni wolne;
- linia 155 będzie kursować po nowej stałej trasie: Zajezdnia Wola Duchacka - … - Myślenicka – Merkuriusza Polskiego (powrót: Chałubińskiego – Szybisko) – Kąpielowa – droga prowadząca do stacji kolejowej Kraków Swoszowice – Swoszowice SKA. Linia będzie kursować z częstotliwością co 30 minut w dni powszednie i co 40 minut w godzinach wieczornych oraz w dni wolne;
- linia 165 zostanie zlikwidowana;
- linia 214 będzie kursować po obecnej trasie z częstotliwością co 30 minut w dni powszednie, co 40 minut w godzinach wieczornych i co 80 minut w dni wolne. Wybrane kursy nadal będą realizowane po trasie wariantowej (skróconej): Borek Fałęcki – Grabówki Pętla;
- linia 224 zostanie przywrócona na stałą trasę. W kierunku Wieliczki Miasto będzie kursować przez ul. Totus Tuus i Witosa z pominięciem ul. św. Brata Alberta, Herberta, Bujaka i Halszki. Częstotliwość i godziny kursowania pozostaną bez zmian.
- linia 254 będzie kursować po nowej stałej trasie: Borek Fałęcki - … - Kąpielowa – Swoszowice SKA (podjazd do nowej pętli każdym kursem w obu kierunkach) – Kąpielowa - … - Golkowice Pętla / Grabówki Pętla. Linia będzie kursować z częstotliwością co 30 minut w dni powszednie i co 80 minut w godzinach wieczornych oraz w dni wolne. Wybrane kursy w dni powszednie (jeden kurs w godzinach porannych) i w dni świąteczne będą jak dotychczas realizowane na trasie Borek Fałęcki – Grabówki Pętla;
- linia 433 będzie kursować po nowej stałej trasie: Łagiewniki - … - Bojki – Cechowa – Piaski Wielkie. Częstotliwość i godziny kursowania pozostaną bez zmian.
Samochodem
Nowa infrastruktura pozwala na pozostawienie samochodu tuż przy przystanku kolejowym i przystankach autobusowych. Parking – przynajmniej na razie – nie będzie działał na tej samej zasadzie, co parkingi Czerwone Maki, Bieżanów, Kurdwanów i Mały Płaszów. Oznacza to, że za parking nie trzeba płacić, ale za to nie ma możliwości kontynuowania jazdy komunikacją miejską na podstawie biletu parkingowego.
Projektanci przewidzieli też miejsca typu Kiss&Ride czy stanowiska dla taksówek.
Dojazd do całego węzła poprowadzony jest od ul. Kąpielowej, pomiędzy autostradą a torami kolejowymi. Miejsca parkingowe, ale w znacznie mniejszej liczbie, są też wybudowane przy wyremontowanym budynku dworca – dojazd ulicą Kolejarzy.
Pociągiem
Dojazd pociągiem do Krakowa Głównego z przystanku Kraków Swoszowice zajmuje 15 minut. Według stanu na 26 września ( a więc dzień powszedni po wprowadzeniu zmian), pociągi ze Swoszowic do centrum Krakowa odjadą o godzinach:
5:00, 5:28, 5:46, 6:26, 6:34, 7:21, 7:59, 8:27, 9:01, 9:25, 9:54, 10:42, 11:36, 11:49, 12:41, 13:40, 14:12, 14:39, 15:11, 15:46, 16:33, 17:25, 17:33, 18:11, 18:40, 20:06, 20:13, 20:26, 20:59, 21:36, 22:01, 22:48, 23:45.
Ze Swoszowic można też dojechać do Bielska-Białej, Nowego Targu, Skawiny, Podborów Skawińskich, Przeciszowa, Rabki-Zdroju, Suchej Beskidzkiej, Wadowic, Zakopanego i Żywca. W samym Krakowie podróż do przystanku Sanktuarium (w rejonie Centrum Jana Pawła II i centrum handlowego Zakopianka) zajmuje 2 minuty, do Łagiewnik – 4 minuty, do Bonarki – 6 minut, do przystanku Kraków Podgórze przy Wielickiej – 9 minut, na Zabłocie – 11 minut.
Jest szansa, że liczba połączeń wzrośnie od czerwca przyszłego roku, kiedy mają zostać oddane do użytku wszystkie cztery tory przebudowywanej obecnie linii w centrum miasta. W drugiej połowie przyszłego roku ma też zostać oddany do użytku przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej.
Przystanek po przebudowie jest wyposażony w przejście podziemne z windami. Z kolei w wyremontowanym budynku dworca można skorzystać z poczekalni, toalety czy przewijaka.
Na razie pasażerowie mogą kupować osobno bilety na komunikację miejską i na pociąg lub korzystać z dość zawiłej oferty biletów zintegrowanych. W planach jest włączenie komunikacji kolejowej do zwykłego biletu miesięcznego, przy czym wiązałoby się to ze zwiększeniem jego ceny. Decyzję o takiej integracji lub jej braku podejmą miejscy radni. Pisaliśmy o tym więcej tutaj: