Wierzymy, że w tym roku zostanie ukończony tunel drogowy w ciągu nowej „zakopianki” – powiedział w poniedziałek podczas konferencji prasowej Tomasz Żuchowski, dyrektor GDDKiA.
Na południe od Krakowa na ukończeniu znajduje się blisko 16-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S7 Lubień-Rabka. Inwestycja została podzielona na trzy odcinki, z czego jeden – między Skomielną Białą i Rabką-Zdrój jest oddany do ruchu w całości. Na odcinku najbliżej Krakowa (Lubień-Naprawa) kierowcy mogą poruszać się lewą jezdnią. Prace nie zostały ukończone na prawej nitce.
Kontynuowana jest budowa najbardziej skomplikowanego fragmentu między Naprawą a Skomielną Białą, w skład którego wchodzi dwukomorowy tunel pod górą Mały Luboń o długości każdej nitki ok. dwóch kilometrów.
Tunele mają być oddane w tym roku
W poniedziałek tunele wizytował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Mamy nadzieję, że mrozy zelżą, temperatury się podniosą i na powrót na budowach dróg zobaczymy całą masę pracowników i sprzętu – stwierdził.
Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad podkreślił, że inwestor oraz wykonawca (włoska firma Astaldi) mobilizują się, aby tunele mogły być ukończone jeszcze w tym roku.
– Patrzymy z nadzieją, taki ambitny cel sobie stawiamy, aby ukończyć tunel w 2021 roku. Czy to będzie możliwe, zależy od wielu zmiennych. Wierzę jednak, że dzięki wspólnemu zaangażowaniu będzie to możliwe. (…) Wierzymy, że nasi partnerzy z Włoch staną na wysokości zadania i będziemy mogli spiąć „zakopiankę” tym tunelem, który jest kluczowy z punktu widzenia całej komunikacji – mówił Żuchowski.
Przed wykonawcą montaż urządzeń oraz testy
– Realizacja tunelu pod Luboniem Małym wkroczyła praktycznie w etap wykańczania, montażu urządzeń, wykonywania płyty podjezdniowej oraz nawierzchni jezdni – poinformował Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.
Liczy, że wykonawca, pomimo dobrej organizacji pracy, jeszcze bardziej zmobilizuje się w najbliższym czasie, aby „w tym roku maksymalnie wykorzystać czas na wykończenie tunelu”.
– Po wykończeniu i montażu urządzeń będziemy wkraczać w okres testowania wszystkich elementów infrastruktury. Wiele urządzeń, które będą służyły kierowcom i służbom, muszą zostać przetestowane i odebrane przez odpowiednie inwestycje – zaznaczył.