Wojewoda Piotr Ćwik podpisał zezwolenie na realizację odcinka drogi S7 pomiędzy Krakowem a Widomą. Decyzja oznacza możliwość rozpoczęcia prac.
– Nadrabiamy zaległości i zapalamy „zielone światło” dla kolejnych inwestycji drogowych. Tym razem dla odcinka tak bardzo wyczekiwanej drogi ekspresowej S7, od węzła Widoma do węzła Igołomska. Po zakończonej inwestycji będziemy mogli bezpiecznie podróżować z Krakowa w stronę Warszawy – mówi wojewoda małopolski Piotr Ćwik.
Nowy odcinek drogi łączącej Kraków z Warszawą będzie miał 18,3 km długości. Połączy oddany w 2017 roku odcinek z kolejnymi przygotowywanymi fragmentami prowadzącymi do granicy województwa. Rozpocznie się na węźle Nowa Huta i poprowadzi przez Wzgórza Krzesławickie i Mistrzejowice do Widomej.
W Krakowie powstaną jeszcze dwa nowe węzły. Jeden w miejscu skrzyżowania trasy z ulicą Kocmyrzowską. Drugi – w pobliżu ulicy Gustawa Morcinka. Tutaj trasa S7 skręci na północny wschód w stronę granicy województwa, ale też połączy się z północną obwodnicą Krakowa, której budowę oficjalnie rozpoczęto w ubiegłym tygodniu.
Problematyczny wykonawca
Głównym wykonawcą inwestycji jest włoska firma Salini Impregilo, która wygrała przetarg po burzliwej walce. Początkowo jej oferta została odrzucona, czego powodem były problemy na innych prowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad inwestycjach. Firma miała problemy z realizacją kontraktów dotyczących dróg S8 i S3 oraz autostrady A1. Ostatecznie jednak jej odwołanie zostało uwzględnione, co skończyło się wygraną w postępowaniu.
Umowa z Salini została podpisana we wrześniu 2018 roku. Od tego czasu trwało przygotowywanie projektu i potrzebnych zgód. Teraz firma uzyskała najważniejszą z nich, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Został jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności, co przyspiesza rozpoczęcie prac w terenie.
Co w Krakowie?
Budowa drogi S7 oznacza sporo zmian w układzie drogowym Krakowa. Jedną z większych będzie skomplikowany węzeł w rejonie dzisiejszego skrzyżowania ulic Kocmyrzowskiej i Łowińskiego. W tym miejscu przebiegają też tory kolejowe oraz torowisko tramwajowe z rozjazdem w stronę Wzgórz Krzesławickich i Nowej Huty.
Trasa będzie poprowadzona dołem, natomiast nad nią powstanie rondo łączące ulice Kocmyrzowską, Łowińskiego oraz łącznice wjazdowe i zjazdowe z S7. Zmieni się też układ linii tramwajowej: główny ciąg w stronę Wzgórz Krzesławickich zostanie odsunięty od węzła, a wiadukty nad trasą ekspresową powstaną zarówno na linii w stronę Wzgórz, jak i na linii w stronę Nowej Huty.
Węzeł Mistrzejowice
Dalej droga poprowadzi wzdłuż torów i dzisiejszej ulicy Łowińskiego i dojedzie w ten sposób do węzła Mistrzejowice. W praktyce będą tu dwa połączenia trasy S7 z innymi drogami. Po pierwsze, z ulicą Okulickiego. Planowane jest tu rondo, które połączy ulicę Okulickiego oraz zjazdy i wjazdy na drogę ekspresową.
Nieco dalej powstanie zupełnie nowy węzeł z północną obwodnicą Krakowa. Zostanie zlokalizowany na południe od ul. Morcinka, mniej więcej na wysokości ulicy Zesławickiej i sąsiadujących z nią ogródków działkowych.
Za granicą miasta powstaną jeszcze dwa węzły – Raciborowice i Łuczyce.