Karta #zwiedzajKraków. Zapraszamy turystów do odwiedzenia Krakowa nieodkrytego [Rozmowa]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl
O nowych pomysłach miasta na przyciągnięcie turystów do Krakowa po przerwie związanej z koronawirusem rozmawiamy z Elżbietą Kantor, dyrektor Wydziału ds. Turystyki Urzędu Miasta Krakowa.

Patryk Salamon, LoveKraków.pl: Turystyka w Krakowie mocno ucierpiała na epidemii?

Elżbieta Kantor, dyrektor Wydziału ds. Turystyki Urzędu Miasta Krakowa: Wszyscy widzimy, że tak. Krajobraz miasta tętniącego życiem zmienił się w miejsce, które tęskni i czeka na gości. Ten obraz potwierdzają ankiety przeprowadzone wśród krakowskich przedsiębiorców turystycznych, ale też badania dotyczące stanu turystyki i sytuacji branży turystycznej  publikowane przez Światową Organizację Turystyki mówiące o poważnych spadkach zarówno w liczbie  podróży jak i przychodach generowanych przez ten sektor w skali globalnej. Pandemia niestety trwa, a podejmowane działania mają służyć wsparciu przedsiębiorców, integracji środowiska turystycznego oraz pobudzaniu popytu, tj. przyciąganiu do Krakowa pożądanych gości, przy założeniu zapewnienia im bezpiecznego pobytu.

Jakich turystów powinniśmy teraz przyciągać do Krakowa? Krajowych, zagranicznych, czy może trzeba pobudzić mieszkańców do zwiedzania swojego miasta?

Wszystkie grupy chcące skorzystać z bogatej oferty miasta są równie mile widziane. Turyści zagraniczni, wobec wielu ograniczeń wynikających z pandemii, mogą pojawić się u nas dopiero po ich usunięciu. Liczymy zatem bardzo na mieszkańców Krakowa, aby odkrywali turystycznie swoje miasto. Akcja pod hasłem „Bądź turystą w swoim mieście”, która ma pokazać Kraków oczyma mieszkańców, już przynosi pozytywne efekty.

To jest też dobry wstęp do zaproszenia gości z Polski. Co prawda, ci zapewne częściej z powodu pandemii będą wybierać morze, góry i lasy, ale część z tych osób również deklaruje, że chciałaby odwiedzić inne polskie miasta. Aby ich przekonać, że warto  nas odwiedzić, ruszamy z kampanią „Kraków nieodkryty” zachęcającą turystów do poznawania Krakowa nieoczywistego, pełnego tajemniczych miejsc, ale tez zielonego, bezpiecznego. Też do odkrycia na nowo.

„Kraków nieodkryty” ma ukazać miasto nieznane z podręczników historii?

Chcemy pokazać  nasz Kraków inaczej, ale oczywiście w kontekście wybitnej oferty kulturowej naszego miasta. Stąd partnerami projektu są instytucje kultury, muzea, a także Kopalnia Soli w Wieliczce. Miasto Kraków posiada przecież wspaniałą ofertę. Możemy spacerować Bulwarami Wiślanymi i dowiedzieć się, jak historia miasta wygląda z tej perspektywy. Jeżeli Wawel  to  Ogrody Królewskie jako oferta specjalna. Pełno w Krakowie zaułków , które znają tylko wtajemniczeni...  Możemy też zaoferować gościom takie atrakcje, jak wizytę w Lesie Wolskim, miejskich parkach i ogrodach, wizytę w krakowskim Ogrodzie Zoologicznym, odkrywanie historii kopców znajdujących się w Krakowie, czy poznawane innych miejsc pozostających w bliskości natury, oferujących możliwość zróżnicowanych form wypoczynku. Pomysł więc polega na tym, aby wykorzystując te dostępne i te nieodkryte dla wielu atrakcje naszego miasta zachęcić, do spojrzenia na Kraków z perspektywy parków, ogrodów i  terenów zielonych, w które obfituje  przecież miasto i jego okolice. Nie zapominamy też o tym co lokalne i regionalne -  chcemy aby krakowska gastronomia i tradycje kulinarne były jedną z istotnych propozycji, która zachęci turystów do przyjazdu. Kontynuujemy tym samym promocję, uzyskanego przez Kraków w ubiegłym roku, tutułu  Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej.

Jaką ofertę miasto chce przedstawić turystom?

Wraz z branżą turystyczną, Krakowską Izbą Turystyki, Krakowską Kongregacją Kupiecką, Małopolską Izbą Hotelarską Gremium, Małopolską Organizacją Turystyczną, Izbą Gospodarczą RH plus, Małopolską Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości i Izbą Przemysłową Handlową w Krakowie przygotowujemy projekt, który nazywa się „#zwiedzajKraków”. To część kampanii „Kraków nieodkryty”. Program „#zwiedzajKraków” jest dedykowany gościom, którzy przyjadą i zostaną w mieście chociażby jedną noc i jeśli skorzystają z obiektów hotelarskich – Partnerów Programu będą mieli prawo do rabatów na produkty i usługi firm i instytucji –Partnerów Programu, za okazaniem karty #zwiedzajKraków.

Na czym ma to polegać?

Turysta, nocujący minimum jedną noc w obiekcie  noclegowym, działającym legalnie w Krakowie i będącym Partnerem Programu, otrzyma kartę „#zwiedzajKraków”. To będzie karta analogowa, uprawniająca do otrzymania najczęściej 20 procentowych rabatów, w okresie pobytu w Krakowie, na produkty i usługi oferowane przez Partnerów Programu #zwiedzajKraków oraz do zakupu ulgowego, 72-godzinnego biletu Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Program objęty jest promocją w ramach kampanii „Kraków nieodkryty”.

W tym zawiera się hotel, pensjonat i inne legalne miejsca noclegowe, ale wykluczamy najem krótkoterminowy?

Nie. Obiekty tzw. najmu krótkoterminowego znajdujące się w ewidencji Prezydenta Miasta Krakowa działają legalnie. Wszystkie bowiem obiekty, świadczące usługi tzw. najmu krótkoterminowego które nie są kategoryzowane tj. nie znajdują się w rejestrze Marszałka WM, zgodnie z przepisami prawa, zobligowane są do zgłoszenia się do ewidencji Prezydenta Miasta Krakowa. I z tymi obiektami Miasto pragnie podjąć współpracę. Zapraszamy zatem wszystkich przedsiębiorców dysponujących obiektami noclegowymi znajdującymi się w rejestrze i ewidencji odpowiednio Marszałka Województwa Małopolskiego i Prezydenta Miasta Krakowa, do zgłoszenia się do programu. Miasto prowadzi intensywną akcję identyfikacji obiektów tzw. najmu krótkoterminowego. Z początkiem ubiegłego roku w ewidencji było ok. 600 tych obiektów, teraz jest ich ponad 1300.

Gdzie będą obowiązywać rabaty?

Rabaty będą udzielane na produkty i usługi Partnerów Programu, którzy będą zaprezentowani  na stronie krakow.travel poprzez aktywne linki, tj. m.in instytucji publicznych, kultury, w tym muzeów oraz przedsiębiorców, którzy przystąpią do programu #zwiedzajKraków. Mogą to być indywidualne oferty albo pakiety zaoferowane przez firmy działające zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie, przepisami. Na witrynach instytucji i firm Partnerów Programu zostaną umieszczone naklejki informujące o możliwości korzystania z programu. Zachęcamy zatem wszystkich zainteresowanych przystąpieniem do programu objętego kampanią „Kraków nieodkryty”.

Jakie jednostki poza instytucjami kulturalnymi miasta włączyły się do programu?

Dzisiaj mamy już kilkanaście instytucji, które zadeklarowały swój udział w programie. Obok instytucji kultury Miasta Krakowa jak: Muzeum Krakowa, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, Muzeum Historii Fotografii do programu przystąpiły Zamek Królewski na Wawelu, Muzeum Narodowe w Krakowie oraz Muzeum Lotnictwa, instytucja kultury Województwa Małopolskiego. Partnerem Programu została tez Kopalnia Soli  w Wieliczce. Nabór firm - Partnerów Programu został uruchomiony. Prezydent Miasta Krakowa wystosował do przedsiębiorców zaproszenie  do przystąpienia do programu. Biorąc pod uwagę konsultacje z przedsiębiorcami, jakie odbyły się w ramach przygotowań do wdrożenia programu, mamy już wstępne deklaracje. Bardzo liczymy na zbudowanie wspólnej, silnej oferty turystycznej naszego miasta.

Przedsiębiorca, żeby dołączyć do programu, będzie musiał wypełnić dokumenty zgłoszeniowe. Dokumenty do pobrania znajdują się na stronie Krakow.pl.oraz krakow.travel Akcja będzie trwała cztery miesiące. Chcemy, aby od 1 lipca do 30 października br. goście przyjeżdżający do Krakowa mogli skorzystać z tej oferty. Co więcej, zniżka dotyczy również mieszkańców, którzy posiadają: Kartę Krakowską, Krakowską Kartę Rodziny z Niepełnosprawnym Dzieckiem oraz Krakowską Kartę Rodzinną 3+. Wymienione karty będą honorowane w ramach programu „#zwiedzajKraków”.

Jaką liczbę takich kart miasto wyda turystom?

Liczba kart będzie adekwatna do zainteresowania. Liczymy, że będą ich tysiące. Będziemy    gotowi. Na pewno nikomu, kto spełni warunki programu, karty nie zabraknie. Jest ona potwierdzeniem rabatów, ale jednocześnie pamiątką z pobytu w Krakowie.

Czy taki rodzaj zachęty faktycznie przyciągnie turystów do Krakowa?

Wierzymy, że tak. Zapraszamy turystów do odwiedzenia Krakowa nieodkrytego, a jednocześnie mobilizujemy się: instytucje publiczne i firmy branży turystycznej, aby przygotować ofertę specjalną. Ofertę skrojoną na potrzeby gości, którzy chcą się czuć dobrze  i bezpiecznie. Ta oferta dotyczy też mieszkańców naszego miasta, którzy są prawdziwymi ambasadorami marki Kraków i klientami oferty miasta. I tak program #zwiedzajKraków daje rabaty mieszkańcom Krakowa, którzy posiadają wymienione już wcześniej karty miejskie.

Pamiętamy też o wymaganiach sanitarnych, wypełnianiu zaleceń i standardów bezpieczeństwie obiektów, co przekłada się na komfort pobytu naszych gości. Duże znaczenie dla efektywności naszych działań będzie miał oczywiście zasięg i skuteczność dotarcia do naszych potencjalnych gości, działaniami promocyjnymi.

Co zrobić, aby zachęcić mieszkańców innych miast do odwiedzenia Krakowa? Obserwujemy Gdańsk reklamujący się w naszym mieście. Czy Kraków również podejmie takie działania?

Oczywiście należy wdrożyć odpowiednie, skuteczne narzędzia reklamowe i komunikacyjne. Podejmujemy wszelkie możliwe działania, aby w jak największym stopniu zminimalizować negatywne skutki pandemii. Z tego też powodu przygotowaliśmy ofertę dedykowaną dla turystów #zwiedzajKraków i kampanię informacyjną, zachęcającą do przyjazdu do Krakowa pod hasłem „Kraków nieodkryty”

Będziemy prowadzić kampanię na nośnikach outdoorowych. Nasze plakaty pojawią się w Trójmieście, Poznaniu, Warszawie, Łodzi, Rzeszowie i Wrocławiu. Nie zabraknie również promocji w Internecie, gdzie przez cztery miesiące będziemy docierać z komunikatami do sprofilowanej grupy odbiorców, podobnie na portalach: kraków.pl i kraków travel oraz w mediach społecznościowych będziemy zachęcać do przyjazdu do Krakowa, poprzez specjalnie przygotowaną i dedykowaną odbiorcy docelowemu, ofertę.

Oznacza to, że w tym roku miasto liczy na rodzimych turystów, a w kolejnym już na zagranicznych?

Wszystko zależy od tego, jak będzie się rozwijała pandemia i kiedy zostaną odwołane  ograniczenia. Decyzje o aktywności na rynkach zagranicznych będą podejmowane w oparciu o bieżącą analizę sytuacji w naszym kraju i na rynkach zewnętrznych oraz, co oczywiste w zależności od  decyzji linii lotniczych operujących do Krakowa.