Kładka Kazimierz-Ludwinów. Najazdy do poprawki, ale najpierw badania

fot. PROJEKT PIOTR LEWICKI&KAZIMIERZ ŁATAK

Na placu budowy nowej kładki przez Wisłę więcej dzieje się na razie po stronie Ludwinowa. Po stronie Kazimierza projekt ma zostać zmodyfikowany, zgodnie z uwagami konserwatora zabytków.

Jak informował w niedawnym komunikacie Zarząd Inwestycji Miejskiej, obecnie wykonawca skupia się głównie na prawnym brzegu Wisły. – Po stronie Ludwinowa już zakończyła się część prac związanych z przebudową jednej z nitek gazociągu. Instalacja została przekazana do eksploatacji. Realizowane są też pierwsze roboty w branży mostowej. W ostatnich dniach wykonawca, z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu, montował w gruncie grodzice stalowe, mające za zadanie zabezpieczyć sieć gazową przed planowanymi robotami mostowymi. W kolejnym etapie rozpoczną się tam prace przygotowawcze do budowy podpory kładki. Z wykorzystaniem palownicy wykonywane będą pale CFA, które zabezpieczą wykop pod podporę – zapowiada miejska jednostka.

Na Kazimierzu nie tak szybko

Po przeciwnej stronie Wisły na razie nie można się spodziewać tak długiej listy wykonanych czy rozpoczętych prac. ZIM tłumaczy to tym, że ze względu na gęstą sieć podziemnej infrastruktury, potrzebny był dłuższy czas na roboty przygotowawcze. – Ale i tam wykonawca będzie realizował możliwy zakres prac. Kontynuowana będzie przebudowa instalacji elektrycznej średniego napięcia, rozpoczną się prace przy oświetleniu górnego bulwaru – czytamy w komunikacie.

Z punktu widzenia mieszkańców, ale też miasta i wykonawcy, istotne są też zmiany, które mają zostać wprowadzone do projektu. To reakcja na wniosek małopolskiej konserwator zabytków o ograniczenie najazdów na kładkę na Bulwarze Inflanckim.

– Chodziło o obniżenie najazdów dla rowerzystów po stronie Kazimierza w taki sposób, by w mniejszy sposób ingerowały one w Bulwary Wiślane – tłumaczy nam Jan Machowski, rzecznik prasowy ZIM. Jednostka zleciła w tej sprawie wykonanie analizy statyczno-wytrzymałościowej. – Projektant widzi możliwość wprowadzenia zmian, ale musi mieć oparcie w analizie, którą zleciliśmy – dodaje Jan Machowski.

Bliżej do centrum

Przeprawa będzie miała ok. 130 m długości i prawie 14 m szerokości. Połączy Bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z Bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej.

Urzędnicy podkreślają, że inwestycja ma służyć przede wszystkim mieszkańcom. To odpowiedź na częste zarzuty, że główną grupą korzystających będą podchmieleni turyści kursujący pomiędzy Kazimierzem a rejonem dawnego hotelu Forum.

– Przeprawa będzie stanowić dogodne połączenie dla pieszych i rowerzystów z pominięciem istniejących mostów drogowych. Przejazd rowerem z dzielnic południowych do centrum będzie krótszy niż obecnie, a mieszkańcy Starego Miasta będą mieli łatwiejszy dostęp do atrakcyjnych terenów zielonych Podgórza, choćby Plant im. Floriana Nowackiego czy doliny rzeki Wilgi. Nie bez znaczenia jest też szansa na ożywieniem brzegów Wisły i powtórzenie sukcesu oddanej w 2010 roku kładki ojca Laetusa Bernatka – przekonuje ZIM w komunikacie.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Dębniki