Kolej remontuje obwodnicę, by móc ominąć centrum

Linię kolejową w centrum miasta czeka gruntowna przebudowa fot. Sebastian Dudek/LoveKraków.pl

PKP przygotowuje się do remontu głównej linii kolejowej biegnącej przez centrum miasta. Inwestycja będzie się wiązać z dużymi utrudnieniami w ruchu pociągów, dlatego potrzebne są alternatywne trasy. 85 milionów złotych przekazanych zostało na poprawienie obwodnicy łączącej Mydlniki z Podłężem.

– Realizacja prac umożliwi wykorzystanie trasy w trakcie prac inwestycyjnych, prowadzonych na węźle krakowskim, m.in. podczas modernizacji trasy E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice – tłumaczy Dorota Szalacha z małopolskiego oddziału PKP PLK.

W planie remontu obwodnicy jest m.in. budowa nowej nastawni i urządzeń sterowania ruchem oraz odnowa mostów, wiaduktów i torów. Ma to ułatwić jazdę pociągów towarowych, ale też tranzyt pociągów pasażerskich – wówczas, gdy nie będą one mogły kursować do dworców Kraków Główny i Kraków Płaszów.

Kiedy w centrum miasta rozpoczną się utrudnienia? PKP PLK nie podają na razie konkretnej daty, bo ciągle trwa procedura przetargowa. Z tego powodu przesunięto z kwietnia na lipiec całkowite zamknięcie torowiska pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem. Nawet ta data jest jednak tylko orientacyjna, bo szczegółowy harmonogram prac zostanie dopiero ustalony z wybranym w przetargu wykonawcą.

Zanim wszystko rozkopią

Wiadomo jednak, że prace w centrum i związane z nimi utrudnienia potrwają aż do 2021 roku. Remonty na obwodnicy mają się natomiast zakończyć o wiele szybciej, do 2018 roku. Między Batowicami a Nową Hutą wymienionych zostanie blisko 17 km torów. W Dłubni PLK wybudują i wyposażą w urządzenia sterowania ruchem nowoczesną nastawnię. Prace te zapewnią zwiększenie prędkości do 100 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 80 km/h dla pociągów towarowych.

Z kolei między Kościelnikami a Podłężem wymieniony zostanie tor, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i sieć trakcyjna. Ze względu m.in. na utrzymanie sprawnych przewozów towarów, naprawy i konserwację przejdzie 22 obiektów inżynieryjnych, w tym 8 wiaduktów (min. w Kościelnikach i Podgrabiu) oraz pięć mostów (min. nad Wisłą i Dłubnią).

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Czerwony Nowa Huta