Kolejowe inwestycje. Gdzie będą utrudnienia? [INFORMATOR]

fot. PKP PLK

Rok 2019 jest kolejnym, który upłynie pod znakiem kolejowych inwestycji. W najbliższych miesiącach nie są jednak planowane tak duże zmiany w organizacji ruchu, z jakimi mieliśmy do czynienia np. przy budowie łącznicy kolejowej w Podgórzu czy przy rozbudowie wiaduktu nad ul. Grzegórzecką. W wielu przypadkach utrudnienia ograniczą się do zwężeń albo do nocnych czy weekendowych zamknięć.

Bronowice

Modernizacja linii kolejowej biegnącej przez Bronowice powoli zbliża się do końca, dlatego kierowcy mogą się tam spodziewać już tylko dobrych wiadomości. W połowie roku udrożniony zostanie przejazd przez ulicę Godlewskiego, tak jak miało to miejsce wcześniej na ul. Łupaszki, gdzie wiadukt kolejowy jest już gotowy.

Przez ulicę Zielony Most już teraz można przejeżdżać, a decyzje o tym, jak będzie tam wyglądać docelowa organizacja ruchu, dopiero zapadną. Ul. Armii Krajowej, obok której budowany jest nowy przystanek kolejowy, jest już w pełni przejezdna. Tunel na ul. Rydla na przełomie marca i kwietnia zostanie udostępniony kierowcom, a już teraz korzystają z niego piesi.

Linia średnicowa

Najwięcej będzie się działo na głównej linii kolejowej, biegnącej przez Kraków Główny i Kraków Płaszów. Jak informuje nas Antoni Słaby z firmy Strabag, która przebudowuje tę linię, szczegółowe terminy zmian na tym odcinku są jeszcze ustalane. Sporo jednak da się już powiedzieć.

Wrocławska – w ciągu wakacji prowadzone będą prace pod wiaduktem. Nie jest on przebudowywany, trzeba tam tylko uzupełnić ubytki i odświeżyć wygląd. Na czas prac zamykane będą poszczególne pasy jezdni.

Racławicka – przejście pod torami jest już udostępnione pieszym. Robotnicy pojawią się tu, by wykonać prace wykończeniowe, ale nie będą one nikomu przeszkadzać.

Łokietka – ponowne zamknięcie jest planowane na III kwartał. Wykonawca musi tam wyburzyć trzecią, już ostatnią, część starego wiaduktu i wybudować tam nową, szerszą. Dzięki temu możliwe będzie poszerzenie jezdni w tym miejscu i usprawnienie ruchu samochodów i pieszych.

Prądnicka – ruch w dalszym ciągu będzie się odbywał pod jednym z przęseł wiaduktu, po jednym pasie w każdą ze stron.

Kamienna – ponowne zamknięcie przejazdu planowane jest dopiero na jesień.

Lubicz – tam wykonawca pojawi się po raz pierwszy od rozpoczęcia prac. Wiadukt nie będzie przebudowywany. Planowane jest tylko czasowe zamykanie ruchu pieszego oraz nocne prace wymagające wyłączenia napięcia w sieci trakcyjnej.

Kopernika – utrudnienia związane z rozbiórką starego wiaduktu czy montażem tymczasowych konstrukcji ograniczą się do kilku dni i pojawią się w drugiej połowie roku. Nawet w takich sytuacjach karetki będą mogły tamtędy przejechać.

Grzegórzecka – najbardziej uciążliwe prace już się zakończyły. Na początku marca, z powodu przebudowy kolektora kanalizacyjnego, potrzebne będzie krótkotrwałe, trzydniowe zamknięcie jezdni w stronę ulicy Dietla – od soboty 2 marca do poniedziałku 4 marca. Ruch będzie poprowadzony objazdem. Zmiany w organizacji ruchu będą też potrzebne, kiedy rozpocznie się remont zabytkowej części wiaduktu. Dopiero w trakcie prac okaże się, w jakim stanie jest wiadukt i ile czasu trzeba będzie poświęcić na jego odnowienie. Prawdopodobnie podczas wakacji trzeba będzie w tym miejscu ponownie wyłączyć ruch tramwajowy, choć na krótszy okres niż miało to miejsce za pierwszym razem.

Miodowa – w drugiej połowie roku planowane jest ponowne zamknięcie ruchu pod wiaduktem. Budowana będzie konstrukcja pod zewnętrzny tor, taka sama jak ta, która już powstała po stronie cmentarza żydowskiego.

Podgórska i Zabłocie – prace przy budowie mostów będą kontynuowane. Podobnie jak do tej pory, ruch ma się odbywać bez większych utrudnień, pod ustawionymi rusztowaniami. Wykonawca przewiduje krótkotrwałe, weekendowe, zamknięcia.

Dekerta – ruch będzie się odbywał podobnie jak dotychczas, ze zwężeniami.

Powstańców Wielkopolskich – na jezdni w stronę Podgórza obowiązywać będzie w dalszym ciągu zwężenie o jeden pas ruchu. Już wkrótce, na okres około pół roku, znikną natomiast zwężenia na jezdni w stronę Nowej Huty.

Morawiańskiego – za ok. dwa miesiące ruch zostanie tam przywrócony w pełnym zakresie.

Półłanki – to chyba największa zmiana dla kierowców. Na modernizowanym przejeździe kolejowym na ul. Półłanki będzie obowiązywał ruch wahadłowy. Takie utrudnienia potrwają ok. dwóch-trzech miesięcy, ale nie zapadła jeszcze decyzja, kiedy zostaną wprowadzone.

Linia do Skawiny

W tym roku prowadzone też będą prace na innym modernizowanym odcinku, z Krakowa Płaszowa do Podborów Skawińskich. Tory przecinają m.in. ulice Fredry, Siostry Faustyny i Wrony. W najbliższych miesiącach nie są tam planowane zmiany w organizacji ruchu.

News will be here