Koniec stania na bocznicy. Zniszczone pociągi pojadą do warsztatu

Część składów trafiła już do wykonawcy fot. MH

Po kilku latach bezczynnego stania na bocznicy w Bieżanowie przed zdezelowanymi składami ED74 nowa przyszłość. PKP Intercity wyremontuje je, wydając na to aż 275 milionów złotych.

O pociągach, które w Bieżanowie przez całe lata padały ofiarą wandali, zrobiło się głośno w maju 2016 roku. To składy wyprodukowane w 2007 roku dla Przewozów Regionalnych. Później jednak zostały one przekazane spółce PKP Intercity. Siedem z nich przez cały ten czas woziło pasażerów, ale pozostałe niszczały niewykorzystane.

Początkowo PKP Intercity deklarowało, że chce sprzedać posiadane pociągi. Argumentowało, że nie spełniają już oczekiwań pasażerów, ponieważ mają tylko 200 miejsc na pokładzie i niewystarczający standard w porównaniu np. ze składam Pesa Dart czy Flirt 3, które oferują wygodniejsze fotele, doskonalsze wyciszenie czy lepszy system informacji.

Ostatecznie jednak do transakcji nie doszło – ceny oferowane przez przewoźników były za niskie wobec oczekiwań PKP Intercity (swoje zainteresowanie wyrażały na pewnym etapie Koleje Małopolskie).

Dużo zapłacą

PKP Intercity wyłoży więc na modernizację składów własne pieniądze. I to ogromne – chodzi o blisko 275 milionów złotych, co daje prawie 20 milionów złotych na każdy z 14 składów. Kwota ta spotkała się z krytyką – ponieważ, jak podaje portal rynek-kolejowy.pl, nowe składy o podobnych parametrach są droższe tylko o ok. 5 mln zł.

W czwartek przewoźnik poinformował o podpisaniu umowy z konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz. 14 składów ma przejść modernizację w ciągu czterech lat. Pierwsze dwa pojazdy muszą być dostarczone w ciągu dwóch lat, a przeprowadzone wówczas testy wpłyną na ewentualne korekty przy modernizacji kolejnych egzemplarzy.

– W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz po dwie maszyny vendingowe z napojami i przekąskami. Pojazdy będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdym składzie będzie miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostaną lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpłynie na komfort podróży – wylicza PKP Intercity w swoim komunikacie.

Proces przekazywania pociągów wykonawcy już się rozpoczął. Jak informuje nas biuro prasowe PKP Intercity, część składów stoi jeszcze w Bieżanowie, ale część trafiła już do zakładu, w którym przejdzie gruntowny remont.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Bieżanów-Prokocim