Krakowski tramwaj będzie kursował po Warszawie

fot. MPK Kraków

Do Warszawy dotarł jeden z krakowskich tramwajów – charakterystyczny wagon GT6, utrzymany w oryginalnym beżowym malowaniu z Norymbergi. Będzie jeździł po stolicy przez wakacje, a w zamian do Krakowa przyjedzie inny zabytek.

To już kolejny rok, kiedy Kraków wymienia się na pewien czas zabytkowymi tramwajami z Warszawą i Poznaniem. Dla pasażerów zainteresowanych historią komunikacji miejskiej to dobra okazja, by zobaczyć inne modele niż te znane już dobrze z organizowanych wcześniej wydarzeń.

We wtorek do Warszawy dotarł krakowski tramwaj GT6 z numerem 187. Choć ma 61 lat i status zabytku, wielu pasażerów może jeszcze pamiętać podróżowanie takimi tramwajami. Oficjalnie użytkowanie tego modelu zakończono 15 stycznia 2013 roku – tramwaj nr 187 przewiózł pasażerów na linii nr 2 i po dojeździe z Salwatora do Cmentarza Rakowickiego zjechał do zajezdni w Nowej Hucie.

18 lat na ulicach Krakowa

Pierwsze cztery norymberskie wagony GT6 do Krakowa dotarły w listopadzie 1994 roku. Kilka tygodni później, 10 stycznia 1995 roku zaczęły wozić pasażerów. Od tego dnia służyły nieprzerwanie przez 18 lat. W ruchu ulicznym tramwaje GT6 wykorzystywane były także razem z przyczepami B4 (sprowadzonymi z Norymbergi) obsługując większość krakowskich linii.

Jak opisuje na swojej stronie krakowskie MPK, wszystkie wagony przed wprowadzeniem do ruchu przechodziły niewielkie remonty. Tylko kilka spośród sprowadzonych z Norymbergi tramwajów wyjechało bezpośrednio po dostawie na ulice Krakowa.

Tramwajom nadano krakowskie barwy malując je na kremowo i niebiesko. Tylko jeden pozostawiono w oryginalnych beżowych barwach, z numerem 187. Co ciekawe, nie był to ten sam egzemplarz, który teraz trafił do Warszawy. Pierwszy uległ wypadkowi i został skasowany, a jego miejsce zajął inny, zyskując analogiczne malowanie.

Wagon GT6 ma ponad 20 metrów długości i 2,3 m szerokości. Waży 23 tony. Jednorazowo może przewieźć prawie 200 osób, w tym 45 na miejscach siedzących.