Łaskawa zima na drogowych inwestycjach. Co zrobione, co w planie? [ZDJĘCIA]

fot. GDDKiA

Na budowach prowadzonych przez GDDKiA zakończył się okres przerwy zimowej. W praktyce jednak warunki pozwalały na kontynuowanie prac. Na jakim etapie są oczekiwane przez kierowców inwestycje?

Na wszystkich inwestycjach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykonawcy mają prawo zawiesić prace w okresie tzw. przerwy zimowej, tj. od 16 grudnia do 15 marca. Ma to związek m.in. z tym, że w ujemnych temperaturach i przy niesprzyjającej pogodzie wiele zadań nie może być realizowanych. Nie wolno np. układać nawierzchni asfaltowej ani betonować obiektów inżynierskich. Jednak wykonawca zawsze może prowadzić te prace, na które pozwalają mu aktualne warunki. W tym roku były one nad łaskawe – temperatura często była powyżej zera, nie było też wielu opadów deszczu.

GDDKiA przygotowała zestawienie wykonanych i planowanych prac na najważniejszych inwestycjach w regionie.

S7 Widoma – Mistrzejowice – Nowa Huta

23 grudnia fragment drogi S7 między węzłami Widoma i Mistrzejowice został otwarty na zasadzie przejezdności, co oznacza, że teren wzdłuż drogi jest jeszcze cały czas placem budowy. Zimą zamontowano tam m.in. ogrodzenie, trwały też prace na budowie węzła Łuczyce.

Kluczowe prace toczą się na węźle Mistrzejowice, gdzie powstaje estakada o długości niemal 1,6 km. Zimą wykonawca zabetonował i nasunął na zbudowane w zeszłym roku podpory po 10 segmentów dla każdej nitki tego obiektu. – Dzięki temu każda z jezdni wydłużyła się podczas tej „przerwy” o 250 m, a do zakończenia budowy estakady brakuje nam już tylko niespełna pół kilometra – mówi Kacper Michna z małopolskiego oddziału GDDKiA.

Intensywne prace toczą się też w rejonie węzła Grębałów. Wyburzony został stary wiadukt, którym biegła kiedyś ul. Kocmyrzowska, a w to miejsce wykonawca przygotowuje teren do budowy trasy S7. Trwały prace ziemne związane z budową nasypów, którymi pobiegną zjazdy i wjazdy na węzeł. Zbudowany został chodnik po północnej stronie trasy, powstaje też zbiornik retencyjny na południe od węzła. Na węźle Grębałów wykonawca układał też nawierzchnię asfaltową. Nad trasą S7 biegnie al. Solidarności – zimą przygotowano konstrukcję dwóch wiaduktów, drogowego i tramwajowego.

Budowa jest zaawansowana w 65 proc. Przed rozpoczęciem przerwy zimowej stan zaawansowania prac wynosił 61 proc. Planowany termin zakończenia prac to połowa 2026 r.

DK44 – obwodnica Oświęcimia

Najtrudniejszym elementem budowy obwodnicy Oświęcimia jest przejazd pod linią kolejową. Droga pobiegnie w specjalnie przygotowanym do tego celu segmencie, który zostanie przeciśnięty pod torami. Będzie on ważył ok. 4800 ton. Zimą wykonawca przygotowywał teren po obu stronach torów kolejowych i wywiózł stamtąd ok. 12,5 tys. metrów sześciennych ziemi. Budował też mury oporowe wzdłuż terenu drogi, która w tym miejscu będzie biegła prawie 10 m poniżej poziomu gruntu.

Segment, którym pobiegnie pod torami obwodnica, będzie ogromnym prostopadłościanem o wymiarach 22,7 na 38,7 na 8,5 m. Zmieszczą się w nim trzy jezdnie – dwie obwodnicy Oświęcimia i trzecia, którą zostanie poprowadzona ul. Ostatni Etap. – Żeby przecisnąć go pod torami, musimy najpierw zrobić jego obrys z rur, które są kolejno przewiercane pod torami. Właśnie te prace były realizowane podczas przerwy zimowej – opisuje przedstawiciel GDDKiA.

Na moście na Wiśle prowadzono prace wykończeniowe, montowano bariery energochłonne i betonowano kapy chodnikowe. Kapy przygotowywano też na moście na Sole.

Budowa jest zaawansowana w 83 proc, a przed rozpoczęciem przerwy zimowej stan zaawansowania prac wynosił 78 proc. Inwestycja ma się zakończyć w maju 2026 r.

DK75 – łącznik brzeski

Przerwa zimowa nie zatrzymała ostatnich prac wykończeniowych i porządkowych na drodze, która została udostępniona kierowcom na początku ferii. Na przełomie roku trwały prace ziemne związane z umocnieniem rowów oraz przykryciem skarp warstwą żyznej ziemi (humusowanie). Montowano też bariery energochłonne i ekrany akustyczne oraz prowadzono roboty wykończeniowe na drodze.

DK79 – obwodnica Zabierzowa

Na budowie obwodnicy Zabierzowa przebudowano sieci wodociągowe i gazowe, a także częściowo sieci teletechniczne i energetyczne. Budowano też ściany szczelinowe tunelu, który powstaje metodą podstropową. W ramach prac ziemnych wybrano ok. 6500 metrów sześciennych ziemi. Cały czas trwają prace związane ze wzmocnieniem gruntu, po którym pobiegnie obwodnica – we wskazanych miejscach przygotowywane są specjalne nasypy przeciążeniowe. Na teren przyszłej drogi sypie się warstwę ziemi, której rolą jest zagęszczenie (ubicie) podłoża. Po przeprowadzeniu pomiarów i osiągnięciu zamierzonego efektu ta dodatkowa warstwa ziemi jest ściągana, a na tak przygotowanym gruncie buduje się drogę.

Termin zakończenia budowy to sierpień 2027 r. Na początku zimy stan zaawansowania prac wynosił 23 proc. Dziś jest to 29 proc.

Zakopianka – węzły w Krzyszkowicach i Myślenicach

Na terenie budowy węzła Myślenice trwały prace ziemne. Budowano nasyp prowadzący w kierunku ul. Sobieskiego oraz wykonywano wykopy. Przygotowywano odwodnienie terenu i kanalizację deszczową. Powstała tymczasowa podpora w pasie zieleni między jezdniami, która będzie wykorzystywana w czasie montażu deskowania, niezbędnego do budowy płyty wiaduktu nad zakopianką. W pozostałej części przyszłego wiaduktu powstało rusztowanie i deskowanie, a także przygotowano zbrojenie dla płyty. Wzmocniono podłoże za pomocą mikropali, dzięki czemu będzie można przygotować podpory dla wiaduktu i kładki dla pieszych.

Budowa jest zaawansowana w 27 proc. (na początku przerwy zimowej było to 20 proc.).

W Krzyszkowicach dokończono przenosiny zabytkowej chałupy, która kolidowała z inwestycją. Rozebrano też część jezdni zakopianki i rozpoczęto wykop tunelu pod nią. Wywieziono 12 tys. m3 ziemi. Trwały prace związane z zabezpieczeniem wykopu, którym będzie poprowadzona droga do tunelu. Zamontowano 1600 mkw specjalnych stalowych grodzic – swego rodzaju ekranów, które stabilizują grunt i nie pozwalają mu wpaść do wnętrza wykopu.

Budowa jest zaawansowana w 18 proc. (na początku przerwy zimowej było to 5 proc.). GDDKiA planuje zakończenie budowy obu węzłów z końcem tego roku.

DK94 rozbudowa drogi w Olkuszu

Przygotowywano nową sieć wodociągową, deszczową i gazową. Wykonano też częściowo infrastrukturę teletechniczną i energetyczną. Budowano mur oporowy, który powstaje przy skrzyżowaniu ul. Kościuszki i Rabsztyńskiej z DK94. Trwały prace w zakresie przygotowania dwóch przejść podziemnych. Tłoczono specjalną mieszankę cementową wypełniającą pustki krasowe, znajdujące się głęboko pod powierzchnią. Jak dotąd wykorzystano jej 53 tys. m3.

Budowa była na początku przerwy zimowej zaawansowana w 15 proc, dziś jest to 29 proc. Planowany termin zakończenia prac to wrzesień 2026 r.