Ma 94 lata i waży prawie 15 ton. Wyjątkowy eksponat przy rondzie Mogilskim

fot. GDDKiA

Nie buduje dróg już od 70 lat, ale codziennie wzbudza zainteresowanie miłośników dawnej motoryzacji. Mowa o zabytkowym walcu zaparkowanym przed siedzibą GDDKiA w Krakowie.

Trzykołowy walec parowy powstał w 1929 roku w poznańskich zakładach H. Cegielski. Waży prawie 15 ton, ma ponad 6 m długości i 3 m wysokości, a średnica tylnych kół wynosi 1,76 metra. Walec został wykonany według polskiego projektu i poruszał się z prędkością do 7 km/h. Stosowano go do wałowania nawierzchni tłuczniowych, żwirowych, asfaltowych i smołowych.

Od 1953 roku był zainstalowany na bocznicy kolejowej w okolicach Torunia do podgrzewania cysterny kolejowej ze smołą i asfaltem. W 1978 roku już nikt z niego nie korzystał. Maszyna stała w Bazie Młyniec Rejonu Dróg Publicznych w Toruniu jako eksponat. Stamtąd przeniesiono ją do skansenu w Ciechocinku.

W 2019 roku po renowacji zabytkowy walec trafił do Krakowa przed siedzibę GDDKiA przy ul. Mogilskiej 25. Od tego czasu cieszy oczy mieszkańców miasta i turystów.

Fot. GDDKiA
Fot. GDDKiA