W historycznej hali dawnej zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca MPK w Krakowie zaprezentowało odbudowany wagon tramwajowy SN1 z 1922 roku. To dokładnie 103 lata od chwili, gdy pojazd po raz pierwszy wyjechał na ulice Krakowa. Już w najbliższą niedzielę mieszkańcy będą mogli ponownie przejechać się tym zabytkowym tramwajem.
Wagon SN1 o numerze 59 został zbudowany w warsztatach przy ul. św. Wawrzyńca w 1922 roku przez pracowników Krakowskiej Spółki Tramwajowej. W powojennym Krakowie brakowało środków na zakup nowych pojazdów, dlatego zdecydowano się na własną produkcję. Odbudowany tramwaj był pierwszym w mieście, który nie posiadał podziału na klasy. W jego wnętrzu znalazły się ławki wzdłuż ścian oraz charakterystyczne małe okna – dziś wiernie odtworzone przez ekipę MPK.
Historia wagonu SN1 jest niezwykle barwna. Po wycofaniu z ruchu w 1959 roku służył jako domek letniskowy w ośrodku wypoczynkowym MPK w Osieczanach. Później trafił w ręce prywatne, a następnie został odzyskany przez przewoźnika. Renowacja rozpoczęła się w 2022 roku. Specjaliści starali się zachować jak najwięcej oryginalnych elementów konstrukcyjnych i wykończenia. Efekt? Tramwaj wygląda dokładnie tak, jak w latach 50., tuż przed zakończeniem swojej regularnej służby.
Z okazji jubileuszu 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie, już 8 czerwca mieszkańcy będą mogli przejechać się tym historycznym pojazdem. W tym dniu zamiast tradycyjnej linii 0, uruchomiona zostanie linia nr 40 (Łagiewniki – Zajezdnia Nowa Huta), na którą wyjadą trzy najstarsze tramwaje w posiadaniu MPK: SN1-59, Gracówka z 1912 roku oraz Zeppelin z 1906 roku.