Materia Prima. Teatr formy w zasięgu ręki

mat. prasowe Festiwalu Materia Prima: Fabrizio Cassol, Alain Platel, les ballets C de la B "Requiem pour L." fot. Chris van der Burght

Kiedy dinozaur Materiozaurus Primus przemierza spokojnym krokiem krakowskie ulice, wiedz, że coś się dzieje. Wielkimi krokami nadchodzi kolejna edycja festiwalu Materia Prima, która rozpocznie się 15 lutego 2019 roku.

Dwanaście zespołów, dziewięć dni wypełnionych teatrem formy i pięć krakowskich scen, na których zobaczymy spektakle tworzone wbrew panującym w sztuce trendom.

Spotkanie piąte

Publiczność po raz piąty będzie miała szansę wziąć udział w dziewięciodniowym maratonie, podczas którego zobaczą przedstawienia będące połączeniem teatru, cyrku, teatru tańca, multimediów, teatru lalek, masek i cieni.

W Krakowie zaprezentują się teatry z Francji, Szwajcarii, Niemiec, Belgii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Finlandii, Grecji, Danii, Hiszpanii i Rosji.

– Większość tych zespołów będzie w Polsce po raz pierwszy. Zaś te grupy, które już w naszym kraju występowały, przywiozą do Krakowa widowisko będące polskimi premierami – mówi dyrektor artystyczny festiwalu, Adolf Weltschek.

O pięknie

Tegorocznym motywem przewodnim jest piękno. A spektakle mają być – według zapowiedzi – odpowiedzią na otaczającą nas brzydotę etyczną i estetyczną.

Swój udział w przypomnieniu o pięknie ma również wędrujący od czasu do czasu po mieście Materiozaurus Primus. Pod koniec listopada dinozaur „zwrócił się” do krakowian i turystów spacerujących po Rynku Głównym słowami:

„Prawda o naszej zagładzie jest okrutnie prosta. Dinozaury wyginęły, bo nie korzystały z teatru! Dlatego doświadczony tragicznym losem naszego gatunku pozwalam sobie zaapelować do przedstawicieli gatunku homo sapiens: człowieku myślący, nie cudzołóż, wróć do teatru!” – mówił.

Kolejny już raz nasze miasto odwiedzą Compagnia Finzi Pasca oraz Jakop Ahlbom. Oprócz nich w festiwalu wezmą udział Toneelhuis/FC Bergman, National Dance Company Wales, Patricia Guerrero, Theatre du Corps Pietragalla-Derouault, Gecko, Ies ballets C de la B, grupa WHS, Merlin Puppet Theatre, Victor Antonow i Sofie Krog Teater.

Materia Prima zawita nie tylko na deski Teatru Groteska. Oprócz tego, spektakle odbędą się w Ice Kraków, Nowohuckim Centrum Kultury, Małopolskim Ogrodzie Sztuki i po raz pierwszy – w Operze Krakowskiej.

Spektakl, który nie pozostawia nikogo objętnym

W tym roku warto zwrócić uwagę przede wszystkim na przedstawienie „Requiem pour L.” – koprodukcja pochodzącego z Belgii reżysera Alaina Platela oraz kompozytora Fabrizio Cassola. To jedno z najważniejszych wydarzeń scenicznych ostatnich lat.  Spektakl, którego premiera miała miejsce w styczniu 2018 roku, wzbudził dyskusję na temat granicy między życiem a sztuką. I nie pozostawia nikogo obojętnym.

– Muzyka w przedstawieniu opiera się na „Requiem” Mozarta – dziele, które jak powszechnie wiadomo, nie zostało przez niego ukończone. Pracowałem z manuskryptem partytury, aby odtworzyć tę muzykę, pozostawiając zarazem przestrzeń dla nowych uczuć, innych emocji, w taki sposób, by stworzyć nowy obrzęd żałobny; rytuał, w którym byłoby również miejsce na radość, a nie tylko smutek; na różne odcienie smutku – zdradza Fabrizio Cassol.

Wydarzenie odbędzie się 19 i 20 lutego w Ice Kraków.