Najważniejsza linia kolejowa w mieście do remontu

Kraków Główny fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Przybliża się zapowiadana przebudowa torów kolejowych biegnących przez centrum miasta. PKP PLK rozpisały przetarg na modernizację odcinka pomiędzy Dworcem Towarowym a Podłężem. To w ramach tej inwestycji nasyp kolejowy na Grzegórzkach zostanie zastąpiony estakadą z większą liczbą torów.

Dokładną kwotę potrzebną na modernizację krakowskiego odcinka linii E30 poznamy dopiero po przetargu, ale już wiadomo, że prace będą kosztować ponad półtora miliarda złotych. To spora inwestycja, obejmująca łącznie 55 obiektów inżynieryjnych na odcinku 20 kilometrów.

Pomiędzy Krakowem Głównym a Płaszowem dobudowane zostaną dwa tory, które będą służyć Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. W miejscu dotychczasowego nasypu na Grzegórzkach powstanie estakada kolejowa. Jeden dodatkowy tor powstanie także na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.

Nowe stacje i mosty

Rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec wylicza, że przebudowane zostaną cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów. Powstaną dwa nowe przystanki dla pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Rozbudowane będą też przystanki Kraków Łobzów i Kraków Zabłocie.

– PKP PLK wybuduje dwadzieścia nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. Czternaście obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe. Wszystkie obiekty usprawnią ruch pociągów oraz zwiększą bezpieczeństwo – zapowiada Siemieniec.

Połączenie dwóch odcinków

Remont krakowskiego odcinka to kontynuacja wcześniejszych decyzji PKP PLK. Fragment linii E30 pomiędzy Podłężem a Rzeszowem jest już od kilku lat w remoncie, a na przebudowę odcinka między Dworcem Towarowym a Katowicami rozpisano już przetargi. Teraz więc potrzebne było przygotowanie brakującego odcinka Dworzec Towarowy-Podłęże. Prace są zaplanowane na lata 2016-2020.

Osobną inwestycją jest budowa łącznicy kolejowej Zabłocie-Krzemionki. Dzięki niej pociągi jadące w stronę Skawiny i Zakopanego nie będą musiały zmieniać kierunku na dworcu w Płaszowie. Pierwsze prace w Podgórzu już się rozpoczęły.