Nie wystarczy usunięcie reklamy, zniknąć musi cały nośnik

fot. Agata Wnuk/LoveKraków.pl

Od 1 lipca w pełni obowiązuje już w Krakowie uchwała krajobrazowa. Miasto przypomina, że wszystkie elementy konstrukcyjne, na których funkcjonowały reklamy i banery, powinny zostać zdemontowane.

Z pytaniami w tej sprawie zwracali się do urzędu miasta przedsiębiorcy, którzy posiadają różnego rodzaju nośniki reklamowe. Urzędnicy odwołują się do jednego z artykułów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w którym można znaleźć definicję „tablicy reklamowej”.

– Należy przez nią rozumieć „przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności baner reklamowy, reklamę naklejaną na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniach, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem” – cytuje urząd miasta.

Z kolei „urządzeniem reklamowym”, zgodnie z ustawą, jest „przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa”.

Wniosek z tych specjalistycznie brzmiących definicji jest jednoznaczny: aby spełnić wymogi uchwały krajobrazowej, należy nie tylko usunąć samą „treść” reklamy, ale także konstrukcję, na której była eksponowana.

Urzędnicy jeszcze kilka tygodni temu udostępnili kalkulator, który ułatwia sprawdzenie, czy dany szyld spełnia wymogi uchwały. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj: