W środę ma zostać otwarta nowa kładka dla pieszych w Mogilanach. To trzecie przejście nad zakopianką udostępnione w tym roku, po wiadukcie w Gaju i kładce w Głogoczowie, a kolejne takie inwestycje są w planach.
Nowe przejście dla pieszych nad zakopianką powstało w południowej części Mogilan, obok przystanku autobusowego Włosań, łącząc ul. Żary i św. Rity. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wylicza, że każdego dnia przejeżdża tędy ponad 52 tysiące samochodów, więc kładka zdecydowanie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Od 2017 roku były w tym miejscu trzy wypadki z ich udziałem.
Nowa konstrukcja ma 3,4 m szerokości i 40 m długości. Wejścia na kładkę są dostępne za pomocą schodów i wind. Całość kosztowała 6,5 mln zł.
– Do wykonania zostały nam jeszcze prace porządkowe związane z demontażem barier, usunięciem pasów i pomalowaniem nowych znaków. W środę będziemy prowadzić prace na jezdni w kierunku Krakowa, a ruch będzie się wtedy odbywał jednym pasem. W czwartek roboty przeniosą się na jezdnię w kierunku Zakopanego i ruch również będzie poprowadzony jednym pasem – zapowiada Kacper Michna z małopolskiego oddziału GDDKiA.
Będą kolejna przejścia nad i pod zakopianką
Kładka w Mogilanach to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji GDDKiA, na których skorzystają piesi przechodzący przez zakopiankę. Bliżej Krakowa, w Libertowie, w najbliższych latach powstaną trzy kładki:
- w rejonie skrzyżowania z ul. Świetlistą,
- w rejonie przystanku autobusowego Góra Libertowska,
- przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i Przylesie.
Zgodnie z zapowiedziami GDDKiA, te obiekty powstaną w ramach przebudowy zakopianki w Libertowie. Inwestycja będzie realizowana do 2027 roku.
Do przyszłego roku
We wrześniu oddana została do użytku kładka w Głogoczowie, niecałe 1,5 km od przejścia w Mogilanach. Trwają też prace na budowie węzła drogowego w Krzyszkowicach, a jego częścią jest budowa przejazdu pod zakopianką, który będzie służył również pieszym.
Ostatnia kładka powstanie w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego cmentarza żydowskiego. – Ten obiekt budujemy w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Oba węzły planujemy zrealizować do końca 2025 roku – zapowiada Kacper Michna.