Nowa linia tramwajowa. Powstanie tunel z Dębnik do Cichego Kącika

Tramwaj w tunelu Trasy Łagiewnickiej fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Linia tramwajowa nie będzie przebiegać wzdłuż trasy Pychowickiej. Rezygnujemy z budowy węzła drogowego na Bielanach. Powstanie za to nowy tunel tramwajowy – zapowiada wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Zastępca prezydenta Andrzej Kulig w rozmowie z LoveKraków.pl mówi, że w ramach prowadzonych od połowy października do początku grudnia konsultacji społecznych w sprawie przebiegu tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej wpłynęło ponad dwa tysiące wniosków. Znaczna część uwag od mieszkańców pokrywa się z przemyśleniami zespołu ekspertów pracującego pod kierunkiem profesora Politechniki Krakowskiej Andrzeja Szaraty.

Samochody w tunelu

Specjaliści sugerują miastu, aby trasa dla samochodów w całości przebiegała w tunelu. Podziemny obiekt (tylko dla samochodów) zaczynałby się za skrzyżowaniem ulic Grota-Roweckiego i Rostworowskiego, następnie przebiegałby pod istniejącą ulicą Norymberską i dalej pod Wisłą.

To istotna zmiana. Miejska spółka proponowała, aby wybudować tunel samochodowy pod rzeką, a nad Wisłą miałaby powstać estakada i most tramwajowo-rowerowy. To drugie rozwiązanie w trakcie konsultacji społecznych spotkało się z dużą krytyką. Przeciwnicy mówili, że nowa inwestycja może bezpowrotnie zniszczyć las łęgowy.

Koniec z hubem komunikacyjnym

Duże kontrowersje budził również gigantyczny węzeł tramwajowo-drogowy przy ulicy Księcia Józefa (w pobliżu parku handlowego Atut). – Rezygnujemy z budowy parkingu Park&Ride, co wpisuje się w nasze rozmowy z gminami otaczającymi Kraków. Dochodzimy do wniosków, że takie parkingi powinny powstawać poza granicami miasta, aby zatrzymać wjazd samochodów do Krakowa. Gminy mają rezerwy terenowe w planach zagospodarowania przestrzennego, więc są przygotowane do przeprowadzenia takich inwestycji – podkreśla Andrzej Kulig.

Wiceprezydent mówi, że rezygnacja z budowy węzła komunikacyjnego jest również wyjściem naprzeciw postulatom formułowanym przez działkowców, którzy obawiali się ingerencji w ich ogródki.

Linia tramwajowa z Dębnik do Cichego Kącika

Co z linią tramwajową? – Powstanie. Zespół profesora Szaraty zaproponował, aby nowa linia rozpoczynała się na skrzyżowaniu ulic Monte Cassino i Kapelanka. Dalej przebiegałaby tuż wzdłuż ulicy Zielińskiego, a następnie – najprawdopodobniej już w tunelu, ze względu na historyczną zabudowę – biegłaby aż do pętli w Cichym Kąciku – wyjaśnia zastępca prezydenta.

Andrzej Kulig mówi, że wcześniejszy przebieg linii tramwajowej (pod wzgórzem świętej Bronisławy) nie cieszyłby się szczególnym zainteresowaniem pasażerów. – Jeśli chcemy na poważnie aplikować o środki unijne to będziemy musieli wykazać odpowiednią liczbę pasażerów – podkreśla.

News will be here

Aktualności

Pokaż więcej