Nowi kontrolerzy wejdą do autobusów i tramwajów

Kontroler fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Dwa przetargi i postępowanie w KIO były potrzebne do tego, by wyłonić nową firmę, która będzie zajmować się kontrolą biletów w miejskich autobusach i tramwajach przez następne trzy lata.

W lipcu 2021 Zarząd Transportu Publicznego ogłosił przetarg na kontrolę biletów w pojazdach KMK. Jedyną ofertę złożył dotychczasowy wykonawca, firma Renoma. Problem jednak polegał na tym, że oferowana kwota była dużo wyższa, niż zakładało miasto. Za te usługi sopocka firma zażądała 44,4 mln złotych. ZTP miał na to zadanie nieco ponad 32,8 mln złotych na umowę na trzy lata.

Przetarg został unieważniony i urzędnicy wkrótce rozpisali nowy. Tym razem zgłosiły się trzy firmy – do Renomy dołączył gdyński Rewizor i poznańskie CPW. To ostatnie przedsiębiorstwo złożyło z punktu widzenia czysto finansowego najlepszą ofertę – 31,9 mln złotych. O niecały milion wyższą kwotę zaproponował Rewizor, a Renoma uznała, że taką usługę jest gotowa świadczyć za ponad 39 mln złotych.

W warunkach zamówienia ZTP określił, że liczba przeprowadzonych kontroli w ciągu miesiąca w okresie od września do czerwca nie może być mniejsza niż 27 tys., a od lipca do sierpnia – nie mniejsza niż 18,9 tys. Liczba wystawionych wezwań do zapłaty miesięcznie od września do czerwca nie może być mniejsza niż 6 tys., a od lipca do sierpnia nie mniejsza niż 5 tys.

10 groszy za kontrolę

– Jako najkorzystniejszą wybrano ofertę złożoną przez firmę Rewizor. Oferta ta spełnia wszystkie wymogi określone w dokumentach zamówienia i otrzymała najwyższą ocenę w kryteriach oceny ofert spośród ofert niepodlegających odrzuceniu – poinformował Sebastian Kowal z biura prasowego ZTP. Kowal dodał, że oferta CPW została odrzucona z uwagi na rażąco niską cenę.

Firma przyjęła, że za podstawową kontrolę oczekuje zapłaty 10 groszy, a przy nałożeniu dodatkowej opłaty – 123 złotych. Renoma kontrolę wyceniła na 35 zł, a nałożenie kary – 99 roszy. Rewizor wycenił podstawową kontrolę na 16 zł, a „mandat” na 55,40 zł.

Warto też zwrócić uwagę na to, co było punktowane w ofercie: cena 60%, zatrudnianie osób niepełnosprawnych 20%, czas funkcjonowania biura obsługi klienta od poniedziałku do piątku: 10%, funkcjonowanie biura obsługi klienta w soboty: 10%

– Z decyzją ZTP nie zgodziły się przegrane przedsiębiorstwa, które uznały, że złożą odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Orzeczenie wydane 22 grudnia 2021 roku utrzymało w mocy nasz wybór – mówi Sebastian Kowal.

Jednak przez te opóźnienia nowa firma nie zaczęła pracy wraz z początkiem lutego 2022 roku. Dlatego do końca miesiąca w tramwajach i autobusach pracują kontrolerzy Renomy. ZTP zapłaciła za to ponad 700 tys. złotych.