News LoveKraków.pl

Problemy z dojazdem na lotnisko. To nie tylko kwestia cen

Zdjęcie ilustracyjne fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Przejazd koleją jest wygodny i szybki, lecz jego koszt jest wysoki. W jedną stronę to wydatek rzędu 17 złotych.

„Czemu dojazd na lotnisko w Balicach koleją samorządową ma trzy razy wyższą cenę niż za podobny odcinek do Wieliczki czy do Zabierzowa?” – pyta nasz Czytelnik.

O cenę biletu zapytaliśmy Koleje Małopolskie. Wojewódzka spółka zaznacza, że cena 17 zł dotyczy wyłącznie biletów jednorazowych z i do stacji Kraków Lotnisko.

„Pasażerowie, podróżujący regularnie na trasie Kraków Główny – Kraków Lotnisko odbywają przejazdy na podstawie biletu miesięcznego (130,00 złotych). Dla podróżnych korzystających okazjonalnie z połączenia do/z Portu Lotniczego Kraków-Balice dostępna jest oferta specjalna. Cena 17 zł dotyczy wyłącznie biletów jednorazowych z i do stacji Kraków Lotnisko” - czytamy w odpowiedzi.

Przedstawiciele spółki przypomnieli, że od dnia 1 sierpnia na mocy współpracy województwa, miasta i stowarzyszenia Metropolia Krakowska oraz gmin wchodzących w skład tego stowarzyszenia, mieszkańcy regionu mogą podróżować na jednym bilecie pociągami, autobusami oraz tramwajami w nieograniczonej liczbie przejazdów w wyznaczonej strefie, w tym również w relacji na lotnisko.

Bilet metropolitalny na II strefę umożliwiający podróżowanie z Krakowa do lotniska kosztuje 169 zł, a bilet obowiązujący na strefy I+II+ III kosztuje 199 zł.

Bilet metropolitalny na I strefę nie upoważnia na przejazd do lotniska.

Czym dojechać na lotnisko?

Pasażerowie podróżujący do i z portu lotniczego w podkrakowskich Balicach mają do wyboru dojazd własnym autem, komunikacją miejską, Kolejami Małopolskim bądź taksówkami.

„Zamiast jednak zachęcać do pociągów, również jednym biletem z MPK – robi się coś dokładnie na odwrót” – pisze Czytelnik.

– Na wszystkich portalach informacyjnych i social mediach Kraków Airport promuje i zachęca pasażerów do korzystania z możliwości dojazdu do i z stacji Kraków Lotnisko nowoczesnymi pociągami obsługiwanymi przez Koleje Małopolskie. Każdy pociąg posiada 170 miejsc siedzących i specjalnie wydzielone miejsca dla osób niepełnosprawnych i kursuje od 6.00 do 18.00 dwa razy na godzinę, później raz na godzinę – odpowiada na zarzuty rzecznik lotniska, Natalia Vince. Podkreśla przy tym, że lotnisko nie ustala cen przejazdów i odsyła w tej sprawie do Kolei Małopolskich i miasta.

– W ramach oferty został wprowadzony Bilet Metropolitalny oraz Małopolski Bilet Zintegrowany. Nowe oferty obejmują cały obszar województwa zapewniając przewozy przy użyciu biletów okresowych, jak i krótkookresowych w różnych konfiguracjach w zależności od potrzeb podróżnych – przekazało biuro promocji Kolei Małopolskich.

Słabe połączenie autobusowe

Jak się okazuje, problem jest złożony, bo zastrzeżenia budzą także połączenia komunikacją miejską.

Dojazd do lotniska jest bardzo zakorkowany zwłaszcza w godzinach szczytu, autobusy miejskie potrafią zamiast pół godziny, jechać 50-60 min. Połączenia autobusami komunikacji miejskiej kończą się na węzłach przesiadkowych, bez możliwości dotarcia w rejon Starego Miasta bez przesiadek.

Jeden ze spotkanych podróżnych na lotnisku, pan Jan, mówi nam wprost, że trasa linii autobusu „300” to „głupota, bo zamiast kończyć na Dworcu Głównym, pętlę końcową ma na os. Podwawelskim”.

Turyści są zdezorientowani. – Wysiadają i pytają, gdzie jest Dworzec Główny, gdzie Rynek – dodaje.

ZTP odpowiada

W Krakowie jest wspólny bilet 70-minutowy za 7 zł  na przejazdy komunikacją miejską i pociągami. Nie działa on jednak na trasie do lotniska. By dojechać do Balic, trzeba kupić nowy bilet.

„Kraków Airport obecnie obsługiwany jest zarówno przez pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej linii SKA1, jak i autobusy linii 209 i 300. Pociąg stanowić ma podstawowy środek dojazdu do portu lotniczego, niemniej dojazd przy pomocy autobusów komunikacji miejskiej również jest możliwy i to w podstawowej taryfie” – argumentuje Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Jak dodają urzędnicy, nowa przyspieszona linia 300, przeznaczona w całości do obsługi lotniska, kursująca z pętli Os. Podwawelskie i zatrzymująca się na minimalnej liczbie przystanków pośrednich, po ponad roku funkcjonowania „spełnia swoją rolę we właściwy sposób i zdecydowano o pozostawieniu jej na stałe”.

Kraków to jedyne miasto w Polsce, w którym z dworca głównego nie ma bezpośredniego połączenia autobusowego na lotniska – mówi dla LoveKraków.pl Mateusz Kieruzal, ekspert z Rynku Lotniczego.

Krajowe lotniska

Przejazd autobusem z Lotniska Chopina do centrum stolicy to koszt niecałych 5 złotych. Z kolei ze stacji Warszawa Centralna do Warszawa Lotnisko Chopina koszt przejazdu Kolejami Mazowieckimi wynosi 7,80 zł.

Najwygodniejszą opcję podróży do i z lotniska mają pasażerowie korzystający z portu w Gdańsku. Na lotnisko Rębiechowo można dojechać autobusem m.in. z centrum Gdańska, Sopotu czy Gdyni. Oprócz autobusu podróżni mogą skorzystać z kolei aglomeracyjnych.

Zwróciliśmy się z zapytaniem do urzędu marszałkowskiego [Spółka „Koleje Małopolskie” jest podmiotem, w którym 100 proc. udziałów posiada Samorząd Województwa Małopolskiego – przyp. red.] z pytaniem, z czego wynika dość wysoka opłata za przejazd pociągiem z centrum Krakowa do portu lotniczego. Do momentu publikacji tekstu nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi.

News will be here

Aktualności

Pokaż więcej