PKP PLK ponownie wybrały firmę, której zadaniem będzie zaprojektowanie nowej linii kolejowej łączącej Kraków z Myślenicami. Wcześniejszy wybór trzeba było unieważnić.
W pierwszym podejściu PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały najtańszą ofertę, opiewającą na nieco ponad 19 mln zł. We wrześniu pojawiła się jednak informacja o unieważnieniu tej decyzji i wybór najkorzystniejszej oferty trzeba było powtórzyć.
Teraz spośród ofert, które nie zostały odrzucone, wybrana została ta przedstawiona przez konsorcjum firm BBF oraz IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, na łączną kwotę niecałych 28 mln zł.
– Wykonanie tego zamówienia umożliwi przystąpienie do realizacji budowy nowoczesnej infrastruktury kolejowej, która umożliwi szybki, bezpieczny i ekologiczny dostęp mieszkańcom naszej gminy oraz całego powiatu do połączenia kolejowego z Krakowem – skomentował burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka.
22 kilometry nowych torów
W ramach opracowania dokumentacji projektowej zostanie przygotowana inwestycja polegająca na budowie linii kolejowej pomiędzy krakowskimi Swoszowicami a centrum Myślenic. Szlak o długości ok. 22 km będzie prowadził m.in. dwoma tunelami kolejowymi. Wybudowane zostaną również nowe wiadukty i mosty. Bezkolizyjne skrzyżowania zapewnią bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.
Z dostępu do kolei skorzystać będą mogli nie tylko mieszkańcy Myślenic, ale i trzech podkrakowskich gmin – razem ok. 72 tys. mieszkańców. Na trasie powstaną przystanki: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka i stacja Myślenice. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Zgodnie z zapowiedziami PLK, pociągi w podgórskim terenie pojadą z prędkością do 120 km/h. Przejazd z Krakowa Głównego do Myślenic szacowany jest na ok. 40 minut. Zgodnie z założeniami, z połączenia kolejowego skorzysta średnio ok. 6 tys. podróżnych na dobę. Pociągi będą kończyły bieg w samym centrum Myślenic, przy estakadzie, co stwarza możliwość dogodnej przesiadki na inne środki transportu.