Ruszają prace przy trzech dworcach w Dolinie Popradu [WIZUALIZACJE]

fot. Materiały prasowe

Do początku przyszłego roku gotowe mają być dworce kolejowe Wierchomla Wielka, Piwniczna-Zdrój i Łomnica-Zdrój. PKP S.A. właśnie przekazały plac budowy wykonawcy robót.

Tym samym były to trzy ostatnie dworce w Dolinie Popradu, na których właśnie rozpoczęły się prace budowlane. Głównym celem inwestycji jest przywrócenie obsługi podróżnych na dworcach, poprawa wyglądu i funkcjonalności obiektów oraz nowa aranżacja ich bezpośredniego otoczenia. W Wierchomli Wielkiej i Piwnicznej-Zdroju projekty przewidują przebudowę historycznych dworców, natomiast w Łomnicy-Zdroju całkowicie nowy budynek.

– Dworce Wierchomla Wielka, Piwniczna-Zdrój i Łomnica-Zdrój to ostatnie trzy obiekty w Dolinie Popradu, na których rozpoczęliśmy prace budowlane. Dzięki temu, już w przyszłym roku, mieszkańcy oraz turyści odwiedzający ten rejon Polski skorzystają z komfortowych, bezpiecznych, dostępnych i ekologicznych dworców. Warto tu zaznaczyć, że powody do radości będą mieli również rowerzyści, gdyż w sąsiedztwie budynków zaprojektowano wiaty przeznaczone dla jednośladów, miejsca odpoczynku i stacje naprawy rowerów – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Szachulcowa perełka Doliny Popradu

Prawdziwą perełką stanie się wybudowany w 1928 roku dworzec Piwniczna-Zdrój, który posiada unikatową w Dolinie Popradu konstrukcję szachulcową. W ramach prac renowacyjnych elewacji oczyszczona i poddana konserwacji zostaną cegła oraz drewniane elementy, w tym m. in. rygle, słupy czy zastrzały. Przywrócenie dawnego wyglądu budynku będzie możliwe również dzięki odtworzeniu stolarki okiennej i drzwiowej na wzór historycznej, a całość kompozycji estetycznej zamknie dach wykonany z dachówki w kolorze naturalnej cegły.

Pod dachem budynku zaprojektowano przestrzeń obsługi podróżnych. Będzie się ona składać z nowocześnie urządzonej poczekalni, utrzymanej w jasnej kolorystyce, wyposażonej w ławki, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Tuż obok niej zaprojektowano dworcową toaletę. Dla podróżnych przez cały rok będzie dostępna również poczekalnia zewnętrzna znajdująca się pod zadaszeniem budynku.

Wraz z renowacją dworca metamorfozę przejdzie również jego najbliższe otoczenie. W jego sąsiedztwie powstaną nowe chodniki oraz wiata rowerowa z miejscami postojowymi dla jednośladów, stacją naprawy pojazdów oraz kącikiem do odpoczynku. Uporządkowana zostanie zieleń.

Dworzec z zielonymi oknami

Przebudowany zostanie również zabytkowy dworzec w Wierchomli Wielkiej. Renowację przejdzie elewacja budynku wraz z znajdującymi się na niej detalami architektonicznym. Odświeżona zostanie kamienna okładzina kolumn podtrzymujących wiatę. Elewacja zyska również bardziej stonowaną kolorystkę, do której dobrano dachówkę w kolorze naturalnej cegły oraz stolarkę okienną i drzwiową w kolorze zielonym.

We wnętrzu podróżni znajdą nowocześnie urządzoną poczekalnię. Będzie ona wyposażona w ławki z możliwością podładowania urządzeń, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Tuż obok niej zaprojektowano dworcową toaletę. Resztę powierzchni dworca zajmą pomieszczenia techniczne i przeznaczone dla spółek kolejowych.

Przy samym dworcu zaprojektowano wiatę rowerową na 10 jednośladów oraz miejsce postojowe dla osoby niepełnosprawnej. Natomiast po przeciwnej stronie drogi wojewódzkiej wiatę ze strefą wypoczynku, stacją naprawy rowerów i  stojaki na kolejne 12 jednośladów. W sąsiedztwie dworca powstaną również nowe chodniki oraz planowany jest montaż nowych elementów małej architektury.

Reinkarnacja historycznego dworca

Dworzec Łomnica-Zdrój nawiązuje nieco kształtem do historycznego dworca, który spłonął w 2008 roku. To jego nowoczesna reinterpretacja, uwzględniająca współczesne trendy w architekturze dworców kolejowych. Nowy obiekt w Łomnicy-Zdroju to minimalistyczna bryła, łączącą w sobie styl nowoczesny z architekturą górską. Będzie on posiadał dużą przeszkloną witrynę w obrębie poczekalni. Elewację zaprojektowano w jasnej kolorystyce, a interesującym akcentem będzie jej częściowe wykończenie bazaltową okładziną przypominają w wyglądzie drewno. Dla wygody podróżnych dach budynku wysunięto nieco poza obrys podstawy budynku, dzięki czemu stworzono niewielką przestrzeń do oczekiwania na zewnątrz.

Największym pomieszczeniem wewnątrz dworca będzie poczekalnia, która zajmie powierzchnię prawie 35 m kw. Jej aranżację zaprojektowano w bielach i szarościach. Ciepła i górskiego charakteru wnętrzu doda sufit, w którym wyeksponowano drewniane krokwie. Wystrój poczekalni uzupełnią ławki, gabloty oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jej sąsiedztwie zlokalizowano w projekcie toalety, a pozostałą część budynku przeznaczono na pomieszczenia techniczne.

Dookoła dworca zostaną wykonane nowe chodniki i miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami. Rowerzystów ucieszy również wiata, pod którą znajdą się stojaki rowerowe, miejsce przeznaczone do odpoczynku oraz stacja naprawy jednośladów.

Planowany termin zakończenia inwestycji polegających na przebudowie i budowie dworców Łomnica-Zdrój, Piwniczna-Zdrój i Wierchomla Wielka to początek 2023 roku. Koszt inwestycji to odpowiednio 4,67 mln zł, 3,5 mln zł oraz 3,91 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe, a za projekt i wykonanie przebudów odpowiada SKB S.A.

comments powered by Disqus