Słynny witraż Wyspiańskiego do rekonstrukcji

Rekonstrukcja witrażu "Apollo" Wyspiańskiego z 1972 roku znajdująca się w siedzibie Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

„Apollo – system słoneczny Kopernika” to jeden z najsłynniejszych witraży Stanisława Wyspiańskiego. Jego rekonstrukcji podjęli się specjaliści z Muzeum Witrażu w Krakowie. Dzieło w całej okazałości będzie można zobaczyć na wystawie „Wyspiański” w Muzeum Narodowym w Krakowie. Po jej zakończeniu powróci ono do Muzeum Witrażu.

„Apollo – system słoneczny Kopernika” jest jednym z najsłynniejszych dzieł Stanisława Wyspiańskiego. Jego rekonstrukcji podjęli się specjaliści z krakowskiego Muzeum Witrażu. Witraż stanowi element wystroju siedziby Towarzystwa Lekarskiego w naszym mieście. Ze względu na to, że oryginał zniszczono w styczniu 1945 roku, w obiekcie znajduje się jego rekonstrukcja z 1972 roku.

– Prace trwają już od kilku miesięcy. Niedawno przywieźliśmy z niemieckiej huty w Waldsassen szkła katedralne zbliżone do tych, których mógł używać Wyspiański na początku wieku. Mamy czas do listopada, kiedy to witraż zostanie odsłonięty na wystawie „Wyspiański” w Muzeum Narodowym w Krakowie – mówi w rozmowie z LoveKraków.pl Piotr Ostrowski z Muzeum Witrażu.

Praca pełna wyzwań

Witraż Wyspiańskiego jest odtwarzany według oryginalnego projektu twórcy. –  Jego projekt znajduje się nadal w Muzeum Narodowym. Mamy do niego dostęp, ale posiadamy też świetny skan, ponieważ  przedrukowaliśmy projekt w skali 1:1 – dodaje Ostrowski. – Po zakończeniu ekspozycji w muzeum witraż powróci do nas i będzie ozdobą młodopolskiej ekspozycji.

Dzieło o 343 cm wysokości i 146 cm szerokości składa się z 12 kwater i ogromnej ilości niewielkich rozmiarów szkieł. Jak przyznaje nasz rozmówca, największym wyzwaniem w trakcie prac będzie dobór kolorystyczny.

– W technice witrażowej nie mamy tego, co klasyczni malarze. Oni mogą pomieszać dwa kolory i uzyskać trzeci, a my w tym przypadku musimy bazować na kolorach wytwarzanych w hucie. Musimy dokonać transformacji koloru z projektu na kolor dostępny w szkle – przyznaje.

„Apollo – system słoneczny Kopernika” powstał początkiem XX wieku. Zamówił go Julian Nowak, prezes Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie. Na witrażu widnieje tytułowy Apollo - grecki bóg, przywiązany do liry, otoczony symbolicznie planetami Układu Słonecznego.

Pierwsza taka wystawa po II wojnie światowej

Wystawa „Wyspiański”, na której zobaczymy witraż, będzie prezentacją prac artysty z muzealnej kolekcji. Publiczność, oprócz malarstwa portretowego czy pejzażowego, zobaczy również rysunki ołówkiem, tuszem czy węglem. Nie zabraknie prac z innych dziedzin, którymi zajmował się artysta.

–  Wystawa „Wyspiański” rozegra się na całym drugim piętrze muzeum. Na jej potrzeby ograniczamy stałą Galerię Malarstwa Polskiego XX wieku do 1/3 powierzchni II piętra Gmachu Głównego, tak, aby każdy miał możliwość zobaczenia najlepszych dzieł Wyspiańskiego. Mamy blisko 900 obiektów z nim związanych. Będzie to największa wystawa po II wojnie światowej poświęcona temu artyście. Chcemy udostępnić to, co jest skrywane, a wystawa potrwa niemal rok – mówi Andrzej Betlej, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.

News will be here