Stary Teatr na żywo, online i z tekstami Demirskiego

Na deskach Starego Teatru widzowie zobaczą na żywo m.in. fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Stary Teatr już niebawem zaprosi widzów na spektakle na żywo. W oczekiwaniu na otwarcie widzowie mogą sięgnąć po książkę „Teksty dla (Starego) Teatru” Pawła Demirskiego.

W tym tygodniu, jeszcze w formie online widzowie będą mieli okazję zobaczyć „Savannah Bay” Marguerite Duras w reż. Józefa Opalskiego (12 lutego), i „Tonącą dziewczynę” w reż. Karola Klugowskiego.

Do teatru w maseczce

– Od 19 lutego gramy normalny repertuar, tak jak było zaplanowane. Widzowie zobaczą przedstawienia takie jak „Paw królowej”, „Podróże Guliwera” i „Aktorzy prowincjonalni”, będą również spektakle starsze, m.in. „Audiencja 89”. To nasze propozycje na luty, na te dwa tygodnie otwarcia. Obowiązują maseczki, dystans i dezynfekcja – mówi Barbara Kwiatkowska ze Starego Teatru.

Premierze „Savannah Bay” będzie towarzyszyć spotkanie poświęcone twórczości Marguerite Duras. O wystawianej sztuce i jej miejscu w twórczości Duras opowie prof. Małgorzata Sugiera, kierowniczka Katedry Performatyki UJ, znawczyni dramaturgii europejskiej, autorka książek takich jak m.in. „Potomkowie króla Ubu. Szkice o dramacie francuskim XX wieku”.

Nagranie będzie dostępne nieodpłatnie na kanale Starego Teatru od 18 do 20 lutego.

Teksty Demirskiego dla teatru

W oczekiwaniu na wizytę w teatrze, widzowie mogą wrócić do wystawianych na narodowej scenie  spektakli duetu Strzępka-Demirski. Właśnie ukazała się książka „Teksty dla (Starego) Teatru” Pawła Demirskiego pod redakcją Agaty Dąbek.

Książka, z okładką zaprojektowaną przez Bolesława Chromrego, zawiera teksty ze sztuk Pawła Demirskiego wystawionych w Starym Teatrze przez Monikę Strzępkę. To przedstawienia z ostatnich lat -  „Bitwa warszawska 1920”, „nie-boska komedia. Wszystko powiem Bogu”, „triumf woli”,  „Rok z życia codziennego w Europie Środkowo-Wschodniej” - jak i najnowszy spektakl „Jeńczyna”, którego premiera miała miejsce 31 grudnia 2020 roku.

W książce znajdują się rozmowy z aktorkami i aktorami grającymi w spektaklach Strzępki i Demirskiego czy spostrzeżenia towarzyszącej im w trakcie prób inspicjentki Hanny Nowak.

–  Bardzo istotne, gdy mówimy o pisaniu Demirskiego, jest podkreślenie, że odbywa się ono „równolegle” do prób – a nie „na scenie”. Demirski, nie tworzy tekstu z tego, co dzieje się na próbach, nie rejestruje tego, o czym się na nich mówi, choć taką metodę pracy stosuje się w polskim teatrze coraz częściej – mówi Agata Dąbek.