Szybka Kolej Aglomeracyjna dla 2 milionów mieszkańców Krakowa i Małopolski. Zaproszenie na konferencję

fot. Krzysztof Kalinowski

Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski zaprasza wszystkich zainteresowanych na konferencję poświęconą rozwojowi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Spotkanie odbędzie się 18 marca w auli Polskiej Akademii Umiejętności przy ul. Sławkowskiej 17 w godzinach od 10:30 do 13.

Program konferencji:

Piotr Malepszak – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Włodzimierz Zembol – Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie: Sytuacja i perspektywy rozwoju kolei w regionie w krótkiej i średniej perspektywie

Kazimierz Barczyk – Przewodniczący Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski
Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego: 15 lat zabiegów o budowę i rozbudowę Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej dla pokonania korków w Krakowie

Dr Krzysztof Jan Klęczar – Wojewoda Małopolski: Szybka Kolej Aglomeracyjna szansą na radykalną poprawę dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców Małopolski

Prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata – Rektor Politechniki Krakowskiej: Perspektywy rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej

Lata starań

Od 2010 r. Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski zabiega o budowę Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej dla dwóch milionów mieszkańców Krakowa i Małopolski. Już w 2010 r. SGiPM zorganizowało pierwszą konferencję „Jak pokonać korki w Krakowie. Zintegrowany System Komunikacji w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym. Szybka Kolej Miejska. Metro lub premetro w Krakowie”, a następnie 6 cyklicznych konferencji  z udziałem przedstawicieli rządu, władz regionalnych oraz ekspertów m.in. z Politechniki Krakowskiej i Akademii Górniczo-Hutniczej, PKP PLK i samorządowców.

Pod koniec 2013 roku przewodniczący SGiPM Kazimierz Barczyk zwrócił się do Marszałka Województwa Małopolskiego o wpisanie do Kontraktu Terytorialnego budowy za 1 miliard złotych dodatkowej pary torów w Krakowie, koniecznej dla powstania nowoczesnej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z głównym węzłem w Krakowie. Obecnie kosztem ponad 1 miliarda złotych zakończyła się  budowa torów od Dworca Głównego przez Płaszów, Bieżanów, Rudzice, dla umożliwienia rozwoju i udrożnienia (zajętej w 96%) przepustowości trzech linii SKA na terenie miasta. Ten ogromny projekt przyczyni się do podniesienia poziomu życia życie mieszkańców metropolii krakowskiej. Według prognoz, w ciągu dekady liczba pasażerów SKA zwiększy się co najmniej z 6 do 18 milionów.

Dalszy rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która obejmuje swoim zasięgiem 2/3 powierzchni Województwa to konieczność dla ponad 2 milionów mieszkańców Małopolski. Teraz konieczna jest budowa 3 kolejnych linii SKA i infrastruktury – nowych przystanków, peronów, chodników, dróg dojazdowych, wielu parkingów P&R oraz systematyczne kupowanie kolejnych nowoczesnych pociągów, aby kursowały co 15 minut, tak aby efektywnie wykorzystać 120 km torów w Krakowie.

Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski zachęca samorządy do podjęcia działań zmierzających do rozbudowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i infrastruktury towarzyszącej – na czele z budową parkingów przy każdej stacji – kompleksowego projektu służącego zarówno mieszkańcom Małopolski, jak i turystom.

News will be here