To będzie zakrojona na dużą skalę inwestycja, z przebudową fragmentów dróg i budową nowych, kilkoma nowymi rondami, estakadą i wiaduktem. Mowa o nowym przebiegu drogi wojewódzkiej nr 774, po przeciwnej stronie autostrady A4.
O konieczności przeniesienia drogi wojewódzkiej 774 na wschodnią stronę autostrady mówi się od lat. Obecnie droga, która stanowi dojazd do lotniska, jest też równocześnie drogą wojewódzką, wykorzystywaną w ruchu lokalnym i tranzytowym. Efekt to po prostu korki, uciążliwe dla wszystkich grup kierowców i utrudniające funkcjonowanie portu lotniczego.
W lutym informowaliśmy o tym, że Zarząd Dróg Wojewódzkich jest na etapie przygotowywania dokumentacji dla nowego przebiegu drogi. Rok temu urzędnicy podpisali umowę z projektantem, który do 20 grudnia tego roku ma przygotować projekt nowego połączenia, a do czerwca 2024 roku uzyskać decyzję ZRID.
Są mapy
W minionym tygodniu mapy z proponowanymi rozwiązaniami zostały opublikowane na stronie Zarządu Transportu Publicznego. Choć nie jest to miejska inwestycja, ma być zrealizowana w większości na terenie Krakowa i przechodzi właśnie audyt rowerowy.
Nowa droga ma mieć ok. 3,5 km długości. Po północnej stronie będzie się rozpoczynać na terenie gminy Zabierzów, w miejscu obecnego skrzyżowania ulic Krakowskiej i Kmity – a więc tuż przy węźle Balice I.
Dalej poprowadzi na południe, wzdłuż autostrady A4 i stopniowo będzie się od niej odsuwać. Już na terenie Krakowa, na wysokości węzła Balice II, zaprojektowany jest układ z dwoma rondami, który umożliwi połączenie z węzłem.
Później samochody pojadą estakadą nad linią kolejową i potokiem Olszanickim. Tam cały układ drogowy jest już poprowadzony znacznie dalej od autostrady, bliżej bazy paliwowej Orlenu. Droga połączy się z ul. Olszanicką, która również zostanie rozbudowana.
Na skrzyżowaniu z ul. Olszanicką droga wojewódzka będzie poprowadzona w stronę autostrady. Obecny wiadukt nad A4 nie spełnia stosownych wymogów, więc konieczna będzie budowa zupełnie nowego obiektu. Za autostradą nowa droga połączy się z obecnym rondem u zbiegu ulic Medweckiego i Sportowej w Balicach.
Pliki z mapami w pełnej rozdzielczości można znaleźć TUTAJ.
– Roboty budowlane są planowane na lata 2024–2027. Zadanie w chwili obecnej nie ma zapewnionego finansowania – informowała nas w lutym Magdalena Opyd z urzędu marszałkowskiego.