W nocy ze środy na czwartek (9/10 kwietnia), od godz. 21:00 do 5:00 rano, kierowcy nie przejadą przez tunel w Dziekanowicach na Północnej Obwodnicy Krakowa.
To planowane prace serwisowe i konserwacyjne. Musimy zadbać o to, by systemy działały bez zarzutu – zapowiada Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W obu kierunkach
Tunel będzie zamknięty w obu kierunkach. Na czas nocnych prac wyznaczono objazdy. Kierowcy jadący w stronę Warszawy zostaną skierowani z węzła Węgrzce na drogę wojewódzką 772 – tzw. starą siódemkę – do węzła Widoma. W przeciwnym kierunku – w stronę autostrady A4 – objazd poprowadzi przez ulice Wojtyły, Nawary i Piastowską do Al. 29 Listopada, skąd będzie można wrócić na węzeł Węgrzce.
Jak tłumaczy GDDKiA, przeglądy mają charakter rutynowy. – Zajmiemy się wentylacją, monitoringiem, nagłośnieniem, czujnikami, oświetleniem, zasilaniem, a także systemami sterowania i łączności – wylicza Michna. – Umyjemy też urządzenia zamontowane w tunelu. To wszystko pozwala nam utrzymać najwyższy poziom bezpieczeństwa na trasie.
Najnowocześniejszy w Polsce
Tunel w Dziekanowicach to część Północnej Obwodnicy Krakowa – wschodniego odcinka drogi ekspresowej S52. Ma 496 metrów długości i razem z tunelem w Zielonkach (653 m) tworzy unikatowy w skali kraju system komunikacyjny. To jedyna obwodnica w Polsce z dwoma tunelami, a także jedyna, w której działa system automatycznego gaszenia pożaru obejmujący całą długość obu tuneli.
– W Dziekanowicach mamy dziesięć sekcji zraszaczy w każdej nawie. Jedna sekcja to 20 zraszaczy – tłumaczy Michna. – Łącznie w obu tunelach działa 920 zraszaczy, które mogą samodzielnie poradzić sobie z większością pożarów – dodaje.
W tunelach zamontowano także czujniki dymu i ciepła, 114 kamer – w tym termowizyjnych – oraz 42 wentylatory. Całość tworzy jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie systemów w Europie.