Szkoły wyższe posiadają internetowe platformy nauczania, które obecnie są jedyną metodą na kontakt z wykładowcami i prowadzącymi zajęcia. Te platformy są opracowane przede wszystkim na podstawie systemu Moodle, który pozwala zarządzać e-platformami poszczególnych uczelni.
Małgorzata Syrda-Śliwa z Politechniki Krakowskiej mówi, że narzędzia do nauki zdalnej są wykorzystywane, choć mają swoje ograniczenia. – Mamy swoje centrum edukacji i za jego pośrednictwem prowadzący uruchamiają zajęcia i udostępniają materiały. Niektóre zajęcia laboratoryjne, projektowe czy rysunkowe jednak nie mogą się odbywać, ponieważ nie ma dostępu do laboratoriów, natomiast wykłady i ćwiczenia staramy się prowadzić – dodaje.
Narzędzia
Platformy do nauki przez Internet pozwalają m.in. na prowadzenie wykładów online (webinarów) czy choćby wirtualnych spotkań na żywo. – Każdy wydział posiada dedykowany obszar platformy e-learningowej, na którym są zapisani studenci. W kilku krokach można założyć kurs, udostępnić materiały dydaktyczne, publikować komunikaty na forum oraz prowadzić webinary – wyjaśnia Karolina Grodecka z centrum e-learningu AGH.
– Na platformie – UPeL – można prowadzić ćwiczenia, zajęcia projektowe, a nawet laboratoria. Studenci mogą wysyłać sprawozdania i rozwiązania zadań, które następnie mogą być sprawdzane, komentowane i oceniane przez nauczycieli – opisuje Grodecka.
Uniwersytet Jagielloński natomiast korzysta z platformy e-learningowej Pegaz UJ. Dodatkowo na uniwersytecie wykorzystuje się Microsoft Teams czy YouTube Studio do przeprowadzania spotkań i transmisji na żywo.
Innymi dopuszczalnymi formami prowadzenia nauki zdalnej na UJ są komunikatory i media społecznościowe, jak Messenger, Skype, Facebook czy Twitter.
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie pracuje na e-platformie do realizacji zajęć zdalnych również w oparciu o system Moodle.
Niepubliczne
Prywatna Wyższa Szkoła Ekonomii i Informatyki od razu po ogłoszeniu decyzji w sprawie koronawirusa przez ministerstwo zdecydowała się nie odwoływać zajęć, a przenieść je do chmury Microsoftu, z którym współpracują.
– Dwa dni szkoleń online dla studentów oraz wykładowców i pierwszy weekend zajęć odbył się z fizycznie pustymi salami, ale przy wyjątkowo wysokiej frekwencji – informuje Martyna Kowalczyk z WSEiI. – Jesteśmy pierwszą uczelnią, która prowadzi wszystkie zajęcia zgodnie z wcześniejszym harmonogramem pomimo wyjątkowej sytuacji w kraju.
Krakowska Akademia im. A. Frycza Modrzewskiego także wykorzystuje swoją platformę e-learningową oraz usługi chmurowe Google, Microsoft, uczelniane studio telewizyjne czy MyEnglishLab do zdalnego nauczania języka angielskiego.