Zakopiańskie Centrum Komunikacyjne już otwarte [ZDJĘCIA]

Rewitalizacja dworca kolejowego, nowe rozwiązania dla ruchu autobusów, zmiany w układzie drogowym i parking P&R – to najważniejsze zmiany, jakie zaszły w ramach budowy nowego Centrum Komunikacyjnego w Zakopanem.

Kluczowym krokiem na drodze do budowy nowego Centrum Komunikacyjnego w Zakopanem było zawarcie ugody i podpisanie porozumienia, na mocy którego Polskie Koleje Państwowe przekazały na rzecz miasta Zakopane dworzec kolejowy oraz przyległy plac, a PKP otrzymało w użytkowanie wieczyste część terenu wykorzystywanego w celach kolejowych. Porozumienie zostało podpisane w 2017 roku i zakończyło wieloletni spór.

Przebudowa budynków dworca kolejowego

W ramach zrewitalizowanego budynku dworca kolejowego, użytkownicy mają do dyspozycji nowoczesne wnętrza, w których odbywa się obsługa ruchu pasażerskiego. Budynek pełni również funkcje turystyczne i kulturalne – w zabytkowej przestrzeni zlokalizowana została restauracja oraz dwupoziomowa multimedialna mediateka, służąca przede wszystkim dzieciom i młodzieży.

Budynek dawnej Przychodni PKP – aktualnie Stacja Kultura – oferuje nowoczesną informację turystyczną. Ponadto w budynku znajdują się przestrzenie wystawiennicze i klub muzyczny w których odbywać się będą spotkania, wystawy i koncerty.

Wyremontowane budynki dworca są częścią nowo otwartego węzła przesiadkowego, który stanowi centralne miejsce, z którego w różne części miasta rozchodzić się będzie komunikacja autobusowa, piesza i rowerowa.

Dla autobusów lokalnych i dalekobieżnych

W ramach budowy Centrum Komunikacyjnego powstał dworzec komunikacji autobusowej – lokalnej i dalekobieżnej, zarządzany przy użyciu wdrażanego Inteligentnego Systemu Transportowego. Zakres inwestycji obejmował uporządkowanie przestrzeni placu, poszerzenie liczby stanowisk dla komunikacji lokalnej i dalekobieżnej oraz wykonanie wiat zadaszonych i innych usprawnień.

Inwestycja objęła także przebudowę ronda im. Armii Krajowej, dzięki czemu poszerzyła się przestrzeń dla pieszych i rowerzystów. Przebudowano także ulicę Szymony, stanowiącą alternatywę dojazdu dla autobusów. Częścią inwestycji była również przebudowa bramy wejściowej na perony, znajdującej się pomiędzy rondem Armii Krajowej a zakończeniem torów kolejowych, na której zainstalowano historyczny neon „ZAKOPANE”, będący znakiem rozpoznawczym stacji kolejowej.

Ponadto, w wyniku realizacji inwestycji przy dworcu został uruchomiony pierwszy w Zakopanem wielopoziomowy parking Park&Ride o pojemności 146 miejsc postojowych, w tym dziewięciu dla osób niepełnosprawnych, który wyposażony został w 68 stanowisk rowerowych, cztery stanowiska ładowania samochodów elektrycznych, siedem stanowisk ładowania rowerów elektrycznych oraz samoobsługową stację naprawy rowerów. Parking będzie udostępniany całodobowo i bezpłatnie dla pasażerów korzystających z transportu kolejowego lub innego transportu zbiorowego objętego systemem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej.

Wartość inwestycji to 79,62 mln złotych.