GDDKiA ogłosiło przetarg na budowę węzła drogowego w Wieliczce. Zgodnie z założeniem, ma upłynnić ruch na korkującym się wyjeździe z miasta i poprawić bezpieczeństwo na DK 94.
Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, narastający problem z korkami pojawia się na istniejącym skrzyżowaniu DK94 z ul. Krakowską Boczną. Ulica ta jest tzw. wylotówką na DK94, która umożliwia skręt w kierunku Krakowa lub Tarnowa. Dodatkowo łączy rondo Wieliczan w ciągu ul. Krakowskiej z drogą krajową.
– Funkcjonująca na skrzyżowaniu sygnalizacja świetlna sprawia, że przepustowość tego „łącznika” z DK94 jest ograniczona. Tworzące się zatory, szczególnie w godzinach szczytu, powodują blokowanie ruchu na istniejącym rondzie – podaje GDDKiA w komunikacie.
I zapowiada, że ma rozwiązanie. Nowy węzeł został zaprojektowany na ul. Krakowskiej (DK94) w Wieliczce. Inwestycja ma pozwolić na bezpieczne włączanie się do ruchu kierowców jadących z Wieliczki w kierunku Krakowa i Bochni. Droga krajowa zostanie poprowadzona estakadą o długości ok. 70 m, a pod nią powstanie rondo. Z ronda będzie można wjechać na drogę w kierunku Krakowa lub Tarnowa, będzie też do niego prowadził zjazd dla kierowców jadących od strony Bochni. Wjazd z Krakowa będzie prowadził, podobnie jak dziś, ul. Krakowską do ronda Wieliczan.
Dzięki budowie nowego układu drogowego zostanie zlikwidowana sygnalizacja świetlna. Jak zapowiada GDDKiA, nowe rozwiązanie udrożni ruch na DK94 i wjazd do Wieliczki.
Inwestycja realizowana jest w ramach trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Za dokumentację projektową oraz niezbędne uzgodnienia (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji czy wykup gruntów) odpowiadał samorząd. Realizacją inwestycji, a także sfinansowaniem większości kosztów budowy zajmie się zarządca DK94, czyli GDDKiA.
Wykonawca będzie miał 25 miesięcy na wykonanie zadania nie wliczając okresu zimowego, tj. od 15 grudnia do 15 marca.