W wyniku konsultacji społecznych miasto zmienia część planów w sprawie przebudowy ul. Witkowickiej.
Planowana rozbudowa ul. Witkowickiej ma objąć 1,8-kilometrowy odcinek. Z jednej strony łączy się on z ul. Dożynkową, a z drugiej – z al. 29 Listopada. Część drogi przebiega pomiędzy zabudowaniami po stronie osiedla Witkowice, następnie przez tereny zielone, w tym przecinając obszar uchwalonego w 2010 roku użytku ekologicznego „Las w Witkowicach”. Wschodni, najszerszy odcinek znów poprowadzony jest przez osiedle.
Zgodnie z planem, na ul. Witkowickiej poza nową nawierzchnią jezdni ma powstać chodnik, wybudowana zostanie kanalizacja deszczowa, przepompownie i zbiorniki retencyjne. Przebudowane zostaną skrzyżowania.
W ubiegłym roku zarząd dróg przeprowadził konsultacje społeczne. Sprawa budziła duże emocje: znaczna część mieszkańców sprzeciwiała się planom inwestycji, zwracając uwagę m.in. na wycinkę drzew, zajęcie prywatnych działek czy potencjalne zwiększenie natężenia ruchu i poziomu hałasu. Przygotowana została petycja, której głównym założeniem było zmniejszenie skali inwestycji, a co za tym idzie – ingerencji w zieleń i tereny prywatne.
Węższa jezdnia
W ostatnich dniach opublikowany został raport z konsultacji. Czego można się z niego dowiedzieć? M.in. tego, że kanalizacja deszczowa na potrzeby odwodnienia ulicy ma powstać na całym odcinku, w ramach inwestycji nie jest natomiast ujęta budowa kanalizacji sanitarnej – co nie oznacza, że jest to całkowicie wykluczone.
Oświetlenie przewidziane jest na całym odcinku, o co postulowali mieszkańcy. Wśród propozycji pojawiało się także zwężenie chodnika, który według propozycji ma mieć 1,8 m szerokości, tu jednak podkreśla, że i tak przewidziano tu jednostronny chodnik o minimalnej dopuszczalnej przepisami szerokości oraz 50-centymetrowy pas bezpieczeństwa po przeciwnej stronie. Zgodnie z raportem, zwężenia przewidziano tylko w miejscach trudnych terenowo, gdzie było to uzasadnione.
Węższa niż w planach ma być jezdnia ulicy, i to również odpowiedź na zgłaszane postulaty. Przewidziana szerokość to 5,5 m, a więc najniższa dla tej klasy drogi. Pozwoli ona na to, by mogły się tam mijać śmieciarki.
Bez kładki
Jednym z problematycznych miejsc na tej trasie jest zabytkowy most na Bibiczance, który ma 5,1 m szerokości. Zgodnie z pierwotnym planem, miał być po nim poprowadzony ruch pojazdów, natomiast piesi mieliby zyskać dodatkową kładkę zbudowaną równolegle do niego. To jednak spotkało się ze sprzeciwem, ze względu na związaną z budową kładki wycinkę drzew.
– Po ustaleniach poczynionych na spotkaniach konsultacyjnych (w terenie inwestycji oraz stacjonarnych), zrezygnowano z lokalizacji kładki dla pieszych. Ruch pieszy w rejonie mostu będzie się odbywał przez wydzielony pas ruchu na jezdni – czytamy w raporcie.
Dokument wskazuje, że budowa kładki nie zyskała poparcia „nawet w zaproponowanej wersji minimalizującej ingerencję w zieleń do wycinki jednego drzewa”.
Bez autobusów
Zmiana szerokości jezdni ma też związek z innym aspektem. Miasto uzasadniało poszerzenie jezdni m.in. potrzebą skierowania tam linii autobusowej, która dowoziłaby pasażerów bezpośrednio do pętli Górka Narodowa i eliminowała tzw. „białe plamy”, w którym odległość od przystanku przekracza 400 m. Część mieszkańców sprzeciwiała się więc mocno takiemu pomysłowi, widząc w nim przyczynę negatywnych z ich punktu widzenia zmian. W raporcie jest mowa o sprzeciwie wobec standardowych autobusów, z możliwością rozważenia w przyszłości linii obsługiwanej małymi pojazdami.
– Po ustaleniach poczynionych w trakcie spotkań oraz licznych petycjach ze strony mieszkańców, zrezygnowano z prowadzenia komunikacji zbiorowej ul. Witkowicką. Szerokość jezdni została zmniejszona do 5,5 m, a jako pojazd miarodajny przyjęto śmieciarkę – konkludują autorzy raportu.
Start w przyszłym roku
Zgodnie z informacjami zawartymi w raporcie, inwestycja ma zapewnione finansowanie w prognozie finansowej. Na przyszły rok Zarząd Dróg Miasta Krakowa planuje dalsze prace projektowe i start realizacji, a zakończenie inwestycji – na rok 2026.
– Zgodnie z obecnymi założeniami, przetarg na wykonanie prac budowlanych powinien zostać ogłoszony w roku 2025. Możliwe są przesunięcia terminów – informują autorzy raportu.