Znacznie bezpieczniejszy rok na krakowskich drogach. O 37% mniej wypadków

Zdjęcie ilustracyjne fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Wynikające z epidemii zmniejszenie natężenia ruchu w mieście odniosło pozytywny skutek w postaci wzrostu poziomu bezpieczeństwa na drogach. Znacznie spadła zarówno liczba wypadków i kolizji, jak i osób zabitych i rannych.

Kilka dni temu informowaliśmy o statystykach dla całej Małopolski. Według policyjnych danych, na drogach naszego regionu liczba wypadków spadła o 28%, liczba kolizji o 18%, zabitych o 11%, a rannych o 31%.

Dane dla samego Krakowa mówią o jeszcze większych spadkach. Łącznie wszystkich wypadków i kolizji było 8 598, co daje spadek o 2 382, czyli 21,7%. Liczba wypadków spadła z 879 na 553, czyli o 37,1%. Spadek liczby kolizji był proporcjonalnie najmniejszy, ale i tak lepszy niż w całym województwie: z 10 101 na 8 045, więc o 20,4% mniej. Powód do zadowolenia jest tym większy, że kilka ostatnich lat przynosiło stały, i to znaczny, przyrost liczby kolizji.

Dziesięć tragedii

W minionym roku na drogach miasta zginęło 10 osób. To spadek o 3, czyli 23,1%. Dla porównania, w feralnym roku 2018 ofiar było 24, a w trzech poprzedzających go latach (2015, 2016 i 2017) w Krakowie ginęło w wypadkach po 15 osób rocznie.

Największy spadek zanotowano jeśli chodzi o liczbę osób rannych. Było ich 596, a więc o 360 mniej niż w roku 2019. To spadek o 37,7%.

Winni wypadków

Spadków nie ma natomiast jeśli chodzi o odsetek wypadków spowodowanych przez kierujących różnymi pojazdami, od roweru przez motocykle i samochody osobowe po ciężarówki. W 2017 roku spowodowali oni 83,3% wypadków, w 2018 – 84,9%, w 2019 – 88,1%, a w minionym 88,6% wszystkich wypadków. Było to 490 wypadków, w których zginęło siedem osób, a 534 doznały obrażeń.

Pierwsze miejsce zajmują w tej grupie kierowcy samochodów osobowych (354 wypadków). Dalej są rowerzyści (99), kierowcy ciężarówek (19) i autobusów (12). Motocykliści i motorowerzyści spowodowali łącznie 21 wypadków.

Piesi byli sprawcami 45 wypadków, co oznacza 8,1% całości. To identyczny odsetek jak przed rokiem. Zginęły trzy osoby, 43 doznały obrażeń.

Przyczyny wypadków

Powodem 116 wypadków było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, czego efektem tym razem nie była ani jedna śmierć, ale 125 osób odniosło obrażenia.

100 wypadków wiązało się z wykroczeniem przeciwko bezpieczeństwu pieszych (jedna ofiara i 108 osób rannych). W tej grupie ponad połowa przypadków, w tym jeden tragiczny, to potrącenia na przejściu dla pieszych. Jedna czwarta przypadków związana była z nieustąpieniem pierwszeństwa przy skręcaniu w drogę poprzeczną.

Kolejny powód wypadków to niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (5 zabitych, 75 rannych) i niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (57 rannych).

News will be here