Zarząd Transportu Publicznego ogłosił przetarg na zbadanie zachowań parkujących w kilkunastu miejscach Krakowa, gdzie nie obowiązuje Obszar Płatnego Parkowania. Część zadania dotyczy przeanalizowania tego, jak wygląda sytuacja w podstrefie A, również w niedziele.
ZTP chce przeprowadzić dwutygodniową inwentaryzację zajętości miejsc postojowych oraz rotacji parkujących samochodów od wtorku do czwartku w godzinach od 8 do 12 i od 15 do 21. Zachowania parkujących – również dotyczące tego, jaki rodzaj płatności za postój wybierają – będą sprawdzane również w soboty (między 10 a 22) i w niedziele od godziny 9 do 17. Mowa o podstrefie A i sektorach A2, A3, A4 oraz A13 (Kazimierz) – w sumie badanie ma zostać przeprowadzone na kilkudziesięciu ulicach.
Podobna analiza zostanie przeprowadzona w czterech sektorach, gdzie obecnie nie płaci się za postój. Sprawdzana będzie zajętość i rotacja miejsc parkingowych od wtorku do czwartku między 8 a 12 i 15 a 21 oraz w soboty między 10 a 22. ZTP wyznaczył następujące obszary do analizy:
K3:
- ul. Lea od ul. Piastowskiej do ul. Armii Krajowej,
- ul. Zarzecze od ul. Lea do ul. Armii Krajowej,
- ul. Przybyszewskiego od ul. Armii Krajowej do ul. Bronowicka,
- ul. Bronowicka od ul. Piastowskiej do ul. Rydla,
- ul. Rydla od ul. Bronowickiej do ul. Jadwigi z Łobzowa,
- ul. B. Wallek–Wallewskiego,
- ul. Błażeja Czepca,
K4:
- ul. Bonarka (cała),
- ul. Łagiewnicka (od ul. Kamieńskiego do ul. Hodura),
- ul. Grzybki (cała),
K5:
- ul. Daniela Chodowieckiego od. ul. Reymonta do ul. 3 Maja,
- ul. 3 maja od ul. Reymana do ul. Al. Adama Mickiewicza,
- ul. Reymonta od ul. Chodowieckiego do ul. Piastowskiej,
- ul. Ignacego Domeyki,
- ul. Olimpijska,
- ul. Buszka - ślepy fragment ulicy przy ul. Przybyszewskiego,
- ul. Przybyszewskiego od ul. Armii Krajowej do ul. Buszka,
K6:
- ul. Wapienna,
- Al. Pod Kopcem od ul. Wapienna do ul. Maryewskiego,
- pl. Przystanek wraz z parking przy PKP PLK Kraków Podgórze SKA,
- ul. Robotnicza.
Badania to podstawa
Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego tłumaczy, że wyznaczone rejony nie są wymyślone przez urzędników, tylko wynikają ze zgłoszeń mieszkańców, którzy sygnalizują, że są problemy ze znalezieniem miejsc parkingowych.
– Jeśli natomiast chodzi o godziny badań, to nie są one równoznaczne z tym, że właśnie w takim okresie będzie funkcjonować obszar płatnego parkowania. Zawsze sprawdzamy szczyty komunikacyjne, ale te późniejsze pory do 21 wynikają z informacji od mieszkańców i dlatego chcemy to zbadać – mówi Kowal.
Podobnie jest z kwestią sobót w podstrefie A. – Takie wnioski spływały do nas już kilka miesięcy temu i nadal spływają – zarówno od mieszkańców, jak i z rady dzielnicy. Praktycznie nie ma konsultacji społecznych, podczas których nie pojawiłaby się kwestie problemu ze znalezieniem miejsca parkingowego w sobotę wieczorem – podkreśla Sebastian Kowal.
Wiąże się to więc ze zbadaniem tego, jak wygląda Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania w soboty po 20 oraz w niedziele między 9 a 17.
– Naszym jako ZTP obowiązkiem jest sprawdzenie informacji o problemach. Zostanie to rzetelnie przebadane, a wnioski przedstawimy radnym miasta, którzy zdecydują, jakie rozwiązanie zastosować – dodaje przedstawiciel miejskiej jednostki.
Zarząd Transportu Publicznego planuje mieć gotową dokumentację z badań w czerwcu.