ZTP: Od poniedziałku więcej kursów na wielu liniach [INFORMATOR]

fot. LoveKraków.pl

Zdecydowana większość kursów spełnia wymogi rozporządzenia regulującego liczbę osób w pojeździe – deklaruje dyrektor ZTP Łukasz Franek. Od poniedziałku na ulice wyjedzie więcej autobusów, częściowo przywrócone zostaną powszednie rozkłady.

Dla ZTP, podobnie jak dla zarządów transportu w innych miastach, wypełnienie nowych wytycznych rządu jest sporym problemem. Zgodnie z nowymi zasadami, w autobusie lub tramwaju może jechać tylko tylu pasażerów, by zajęte było maksymalnie co drugie miejsce siedzące. Jak mówi dyrektor jednostki Łukasz Franek, w zdecydowanej większości przypadków ten warunek jest spełniony, w praktyce jednak nie ma możliwości wyegzekwowania go. Trudno oczekiwać, by liczeniem pasażerów zajmowali się prowadzący, którzy dodatkowo odgrodzeni są od pasażerów wydzieloną strefą. Takich uprawnień nie mają też kontrolerzy biletów.

– Zostaliśmy postawieni przed sytuacją, która jest jednak nieprzemyślana i mamy nadzieję, że będzie to zmienione – komentuje dyrektor Franek. Miasta zrzeszone w Związku Miast Polskich skierowały w tej sprawie pismo do rządu, licząc na zmianę przepisów – rozumiejąc potrzebę ograniczenia liczby pasażerów w pojeździe, ale oczekując rozwiązań możliwych do realizacji w praktyce. W Warszawie doszło do sytuacji, w której podczas interwencji policji w tramwaju pasażer odmówił opuszczenia pojazdu. Jak mówi dyrektor Franek, na szczęście nie spełniła się obawa, że prowadzący będą dostawać mandaty za przepełnienie pojazdów, ponieważ skończyłoby się to tym, że odmówiliby pracy i nie miałby kto wozić pasażerów.

Urzędnicy proszą o zgłaszanie przepełnionych kursów, by można było na bieżąco reagować. Tak działo się ostatnio np. na linii 125, która dowozi m.in. pracowników zakładów zlokalizowanych w rejonie Małego Płaszowa, a na którą nie można skierować przegubowych autobusów.

Miasto, po wcześniejszej redukcji liczby kursów, na nowe rozporządzenie zareagowało ich zwiększeniem. Część linii już została wzmocniona, część zacznie kursować częściej od poniedziałku. Poniżej pełna lista zmian:

Linie miejskie

- linia 103 – zostanie przywrócone kursowanie według powszedniego rozkładu jazdy;

- linie 109, 110, 120, 123, 128, 129, 137, 142, 144, 160, 163, 164, 169/469, 173, 174, 178/478, 179, 183, 184/484, 193, 194, 501, 502, 537 – w godzinach szczytu zostanie przywrócone kursowanie z częstotliwością jak w dzień powszedni, natomiast w międzyszczycie i w godzinach wieczornych utrzymana zostanie częstotliwość kursowania jak w soboty. Uwaga! Nowe rozkłady jazdy będą na przystankach oraz na stronie internetowej umieszczone w rubryce “Dzień Powszedni”;

- linia 125 – zostanie wprowadzona korekta rozkładu jazdy mająca na celu umożliwienie dojazdu w rejon ul. Nad Drwiną na godz. 14:00;

- linia 138 – będzie kursować z częstotliwością co 20 minut od ok. godz. 5:00. Uwaga! Nowy rozkład jazdy będzie na przystankach oraz na stronie internetowej umieszczony w rubryce “Dzień Powszedni”;

- linia 704 – zostanie uruchomiona linia tymczasowa kursująca po następującej trasie: Czerwone Maki P+R – Bunscha – Babińskiego – Zawiła – Zakopiańska – Borek Fałęcki – Zakopiańska – Jugowicka – Podmokła – Stojałowskiego – Halszki – Witosa – Nowosądecka – Wielicka – Kostaneckiego – Jakubowskiego – Miejskie Centrum Opieki. Linia będzie kursować tylko w dni powszednie w godzinach szczytu z częstotliwością co 40 minut (łącznie z linią 204 będą kursować co 20 minut);

pozostałe linie będą kursować według dotychczasowych zasad.

Linie aglomeracyjne:

- linia 274 – będzie kursować według sobotniego rozkładu jazdy z następującymi korektami w godzinach porannych: kursy z pętli Podgórze SKA będą realizowane o godz. 3:50 i 5:25 (zamiast o 4:20 i 5:55) natomiast z pętli Trąbki P+R o godz. 4:35 i 6:15 (zamiast o 5:05 i 6:45). Uwaga! Zmiana ta dotyczyć będzie tylko dni powszednich (w sobotę godziny odjazdów pozostają bez zmian). Nowy rozkład jazdy na dni powszednie będzie na przystankach oraz na stronie internetowej umieszczony w rubryce “Dzień Powszedni”;

- linia 277 – będzie kursować według sobotniego rozkładu jazdy z dodatkową parą kursów w godzinach porannych realizowaną o następujących godzinach: z pętli Nowy Kleparz o godz. 5:30 oraz z pętli Iwanowice Dworskie Pętla o godz. 6:20. Uwaga! Zmiana ta dotyczyć będzie tylko dni powszednich (w sobotę godziny odjazdów pozostają bez zmian). Nowy rozkład jazdy na dni powszednie będzie na przystankach oraz na stronie internetowej umieszczony w rubryce “Dzień Powszedni”;

- linia 301 – będzie kursować z częstotliwością co około 60 minut w godzinach szczytu i co około 120 minut poza godzinami szczytu. Uwaga! Nowy rozkład jazdy będzie na przystankach oraz na stronie internetowej umieszczony w rubryce “Dzień Powszedni”;

- linia 304 – będzie kursować z częstotliwością co 20 minut od ok. godz. 5:00. Uwaga! Nowy rozkład jazdy będzie na przystankach oraz na stronie internetowej umieszczony w rubryce “Dzień Powszedni”;

pozostałe linie będą kursować według dotychczasowych zasad.

Duże straty

Problemem, który w kolejnych miesiącach może wpłynąć na funkcjonowanie komunikacji miejskiej, są generowane obecnie straty. – Sytuacja wygląda źle. Dochody są bardzo niskie – mówi dyrektor Franek. Dzienne wpływy z biletów są o około milion złotych niższe niż przed epidemią. Liczba kursów co prawda też jest niższa, ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. Kursuje około połowa tramwajów i około dwóch trzecich taboru autobusowego.

Czy to oznacza, że po ustaniu epidemii można się spodziewać dużych ograniczeń, by nadrobić dziurę w budżecie przeznaczonym na transport? – Za wcześnie żeby mówić o tym co dalej. Milion złotych dziennie to wyzwanie, im dłużej będzie trwało, tym trudniejszą sytuację wygeneruje – przyznaje. Stwierdza jednak, że teraz priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów i prowadzących.

comments powered by Disqus