5 rzeczy, o których trzeba wiedzieć podróżując autobusem MPK po 1 stycznia 2015

Nowy nabytek MPK - autobus hybrydowy fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Od 1 stycznia 2015 roku zacznie obowiązywać nowa umowa na świadczenie usług przewozowych autobusami przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Kontrakt został zawarty do końca 2024 roku. Przeanalizowaliśmy całą umowę i opisaliśmy pięć najważniejszych dla pasażera informacji.

1. Kiedy autobus jedzie niepunktualnie?

Urzędnicy stwierdzili, że za odjazd niepunktualny uważa się przypadek, kiedy autobus pojawi się na przystanku minimum 3 minuty po wyznaczonym w rozkładzie czasie. Powyższa zasada nie obowiązuje jednak do przystanków tramwajowo-autobusowych na pierwszej i drugiej obwodnicy oraz przystanków autobusowych Basztowa LOT oraz Teatr Bagatela. Jeśli natomiast pojazd MPK przybędzie na przystanek 4 minuty wcześniej, to miejski przewoźnik nie dostanie za ten kurs pieniędzy.

Kontrola punktualności ma być prowadzona przez inspektorów ZIKiT zazwyczaj w dni robocze. Urzędnicy zastrzegają, że pomiary będą dokonywane minimum 500 razy w ciągu miesiąca.

2. MPK musi zadbać o czystość

Pojazdy, którymi wykonywane są usługi przewozowe, muszą być czyste – czytamy w umowie. Czynności porządkowe zostały również uszczegółowione. Codziennie autobusy muszą być odkurzane. Sprzątający mają obowiązek przetarcia na mokro parapetów, poręczy i uchwytów, osłon drzwi oraz obudów paneli grzewczych. Na sucho mają być wytarte tablice kierunkowe, monitory, automaty biletowe oraz kasowniki.

Dwa razy w tygodniu pojazdy MPK muszą być poddane myciu podłogi. Obowiązkiem spoczywającym na przewoźniku jest także mycie szyb. ZIKiT zastrzegł, że te prace mają być przeprowadzone w nocy z poniedziałku na wtorek oraz z czwartku na piątek.

Kontrola czystości ma być robiona wyrywkowo. W ciągu miesiąca badaniu poddanych będzie minimum 200 autobusów.

3. Ogrzewanie na innych zasadach

Do końca grudnia 2014 roku MPK ogrzewanie w autobusach uruchamiane było w sytuacji, kiedy na zewnątrz temperatura spadła poniżej -2 stopni Celsjusza. Od 1 stycznia 2015 roku zaczną obowiązywać inne zasady. Przewoźnik musi utrzymać minimalną temperaturę w pojeździe na poziomie 5 stopni Celsjusza.

Uregulowana została także kwestia włączenia klimatyzacji. Urządzenia chłodnicze muszą włączać się automatycznie w sytuacji, gdy temperatura powietrza w przedziale pasażerskim autobusu przekroczy 26 stopni.

4.  Koniec z „mini-golfem” w autobusie?

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne do tej pory stosowało na bocznych wyświetlaczach wewnątrz swoich autobusów system informacji bardziej efekciarski niż praktyczny. Prześmiewczo grafikę nazywano „mini-golfem”, ponieważ elementem najbardziej rzucającym się w oczy była piłeczka wpadająca do dziurki, co miało symbolizować kolejne przejechane przystanki.

Zazwyczaj zdarzało się, że na wyświetlaczu widoczne były cztery poprzednie przystanki, a tylko jeden poprzedzający. Teraz ma się to zmienić. MPK jest zmuszone do wyświetlania „przebiegu trasy aktualnej dla danego kursu w formie graficznej 'koraliki' – wszystkie przystanki na trasie, ulice, informacje o przesiadkach z rozróżnieniem na przystanki już minięte”.

5. Biletomaty na gotówkę i kartę

Pojazd musi być wyposażony w automat do sprzedaży biletów – czytamy w kontrakcie. Urzędnicy zaznaczają, że urządzenia powinny spełniać wymaganą możliwość rozliczania transakcji bezgotówkowo (z wykorzystaniem kart płatniczych) oraz gotówkowo. Instrukcja zakupu biletów musi być napisana w trzech językach: polskim, angielskim oraz niemieckim.
News will be here