Trasa Łagiewnicka - najbliżej realizacji

Jeden z tuneli ma prowadzić pomiędzy sanktuariami

Ponad półtora kilometra tuneli, cztery węzły i nowa linia tramwajowa. Tak wygląda pomysł na tzw. „Trasę Łagiewnicką”, która ma połączyć ulicę Witosa z Zakopiańską i Grota-Roweckiego. Nowe torowisko połączy linię do Borku Fałęckiego z pętlą na Kurdwanowie. Miasto chce przeprowadzić budowę w latach 2019-2022.

Trasa Łagiewnicka to na razie najbardziej realna inwestycja w miejskich planach domknięcia tzw. „trzeciej obwodnicy”, obejmujących także trasę Pychowicką i Zwierzyniecką. Miasto ma jak dotąd gotową koncepcję budowy i program funkcjonalno-użytkowy.

Kolejna spółka

Jak miałoby wyglądać finansowanie tej inwestycji? Urzędnicy nie podają na razie zbyt wielu szczegółów. – Trwają prace na analizą prawno-finansową możliwych wariantów realizacji zadania – mówi Jan Machowski z urzędu miasta. W listopadzie ubiegłego roku magistrat poinformował o podpisaniu wstępnej umowy z rządową spółką Polskie Inwestycje Rozwojowe, która przekaże na ten cel ok. 200 milionów złotych, a więc mniej więcej jedną czwartą potrzebnej kwoty.

W prognozach inwestycyjnych miasta to zadanie zapisano na lata na 2019-2022. Miasto ma powołać spółkę Trasa Łagiewnicka Sp. z o. o., która miałaby się zająć jego realizacją. Decyzję o jej utworzeniu mają dopiero podjąć radni miejscy.

Razem z tramwajem

Trasa ma mieć dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Po wschodniej stronie ma się zaczynać na Kurdwanowie i stanowić przedłużenie ulicy Witosa. Skrzyżowanie z ulicą Herberta i Turowicza (węzeł „Łagiewniki”) będzie dwupoziomowe. Zaraz potem kierowcy wjadą do ok. 700-metrowego tunelu, który powstanie na terenie pomiędzy sanktuariami Miłosierdzia Bożego i Jana Pawła II. Wyjadą z niego przed skrzyżowaniem z Zakopiańską.

Co istotne, tunelem na tym odcinku pojadą także tramwaje. Nowa linia ma łączyć się z istniejącą trasą do Borku Fałęckiego w rejonie stacji Shell. Uwzględnienie budowy torowiska zwiększa szanse na uzyskanie unijnego dofinansowania. Tylko ten odcinek ma kosztować około 300 milionów złotych.

Spora część trasy pod ziemią

Za skrzyżowaniem z Zakopiańską (węzeł „Solvay”) samochody ponownie zjadą pod ziemię i przejadą pod osiedlem domów. Ten tunel będzie miał ok. 600 m długości i skończy się w rejonie ulicy Turonia. Tam zaplanowano kolejny węzeł, „Cegielniana”, na skrzyżowaniu z planowaną ulicą 8 Pułku Ułanów.

Trzeci tunel ma się rozpoczynać w rejonie skrzyżowania ulic Pszczelnej i Ruczaj. Pozwoli przejechać pod ulicą Rostworowskiego, pod skrzyżowaniem z Grota-Roweckiego i wjedzie w ulicę Norymberską. Ten podziemny odcinek ma mieć ok. 400 m długości. W ten sposób, węzłem „Ruczaj” zakończy się 3,7-kilometrowy odcinek nowej drogi.

Kurdwanów i Nowy Bieżanów - miejsca, w których warto żyć. Cykl >>

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Dębniki Łagiewniki-Borek Fałęcki Podgórze Duchackie