W sprawie budowy parkingów Park&Ride realizacja wcześniejszych zapewnień urzędników stopniowo odsuwa się w czasie. Trzy planowane obiekty mają już gotowe wszystkie najważniejsze zezwolenia, brakuje „tylko” dofinansowania. Tymczasem miasto myśli już o kolejnych lokalizacjach.
Parkingi w systemie Park&Ride mają powstać przy trzech pętlach tramwajowych: Mały Płaszów, Nowy Bieżanów i Kurdwanów. Mają stanowić zachętę do tego, by nie wjeżdżać samochodem do centrum miasta, tylko przesiąść się wygodnie do komunikacji miejskiej. Ułatwić to mają niewielkie odległości: w Bieżanowie samochody będą parkować dosłownie wewnątrz pętli, a na Kurdwanowie – pod nią.
Miało być w tym roku
Początkowo urzędnicy zapowiadali ukończenie dwóch parkingów jeszcze w tym roku. Potem byli bardziej ostrożni: można było usłyszeć, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wszystkie trzy inwestycje się w tym roku rozpoczną. Teraz sprawa znów się przesuwa, bo miasto czeka dopiero na wytyczne dotyczące możliwości aplikowania o unijne środki w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. – Jak to się stanie, będzie można składać wnioski o dotacje, a spółka Miejska Infrastruktura przystąpi do dalszych działań związanych z realizacją parkingów – zapowiada Jan Machowski z biura prasowego urzędu miasta.
Łącznie na realizację tych trzech zamierzeń potrzeba prawie szesnastu milionów. Szacowany koszt parkingu „Bieżanów” to ok.4,2 mln zł, parking „Mały Płaszów” będzie kosztował ok. 4,9 mln zł. Najdroższy będzie „Kurdwanów”, który powstanie za ok. 6,7 mln zł. Ostateczne kwoty będą oczywiście zależeć od wyników przetargów.
Daleko do warszawskiego rozmachu
Byłyby z pewnością wyższe, gdyby miasto podeszło do systemu Park&Ride odważniej. Zaplanowane obiekty będą jednopoziomowe i zapewnią od 110 do 172 miejsc parkingowych. Nie ma na razie mowy o żadnych rozwiązaniach, które umożliwiłyby ich nadbudowę w razie potrzeby. – Na obecnym etapie zostały zaplanowane parkingi w układzie poziomym – stwierdza krótko Jan Machowski.
W przedstawionych już koncepcjach uwzględniono m.in. zadaszone stojaki rowerowe, system poboru opłat ze szlabanami i automatami, a także stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych. Podobnie, jak w przypadku parkingu przy pętli Czerwone Maki, posiadanie biletu na przejazd komunikacją miejską będzie zwalniało z opłat za parkowanie.
Gdzie kolejne?
Inwestycje są teraz niejako w zawieszeniu i czekają na zielone światła w postaci decyzji o dofinansowaniu. Wszystkie najważniejsze pozwolenia zostały już wydane. – Aktualnie spółka Miejska Infrastruktura posiada prawomocne decyzje o ustaleniu lokalizacji celu publicznego wraz z opracowanymi programami funkcjonalno-użytkowymi, a także decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia – wylicza przedstawiciel magistratu.
Równolegle urzędnicy zaczynają prawne przygotowania do budowy kolejnych obiektów. Chodzi o takie lokalizacje jak Bronowice, Swoszowice i Wzgórza Krzesławickie.
