Zwężenia i słupki na ul. Armii Krajowej. Jest ważny powód

fot. ZIKiT

Jeszcze w maju na ulicy Armii Krajowej pojawi się niespotykane dotychczas w Krakowie rozwiązanie. Przed przejściami dla pieszych szerokość jezdni zostanie zmniejszona dodatkowym malowaniem, a wzdłuż pasów pojawią się elastyczne słupki. Chodzi o to, by zwrócić uwagę kierowców na miejsce, gdzie powinni zachować szczególną ostrożność.

Ulica Armii Krajowej przoduje w niechlubnym rankingu najbardziej niebezpiecznych w mieście. W ciągu ostatnich dwóch lat doszło tam do trzech śmiertelnych w skutkach potrąceń. ZIKiT poprawił tam już oznakowanie m.in. montując znaki na fluorescencyjnym tle, w jednej z lokalizacji zamontowana została sygnalizacja świetlna. Ciągle jednak dochodzi tam do niebezpiecznych zdarzeń.

Stąd decyzja o wprowadzeniu zupełnie nowego rozwiązania. – Dwa przejścia na Armii Krajowej zamierzamy w najbliższych dniach oznakować poprzez skanalizowanie ruchu, czyli optyczne przewężenie dojazdów do przejść dla pieszych – tłumaczy Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT.

Fizycznie szerokość jezdni pozostanie bez zmian. Pojawi się jednak malowanie, które zmniejszy szerokość pasów z 3,5 m do 3 m. Dodatkowo wzdłuż pasów zostaną ustawione słupki – nie te metalowe znane ze strefy płatnego parkowania, ale plastikowe, elastyczne, niegroźne w przypadku ewentualnego najechania.

– W rozmowach z policjantami często okazuje się, że kierowca w ogóle nie zauważył przejścia. Nasze rozwiązanie ma przypomnieć kierowcy, że dojeżdża do miejsca, w którym powinien zwolnić i zachować szczególną ostrożność – podkreśla dyrektor Franek. – Choć często to piesi nie dają sobie szans, co widzimy też w statystykach wypadków, największym problemem pozostaje zachowanie kierowców w obrębie przejść dla pieszych. Przede wszystkim nadmierna prędkość i wyprzedzanie na przejściach – mówi.

Ulica Armii Krajowej będzie miejscem testów nowego rozwiązania. Jeśli ZIKiT wraz z policją zauważą poprawę, podobnych zmian można się spodziewać też na innych ulicach, na których często dochodzi do wypadków. Łącznie podobnych przejść, a więc na drogach dwujezdniowych z dwoma pasami ruchu, jest 180.

Gdy jest za szeroko

To jeszcze nie ostatni krok ZIKiT jeśli chodzi o bezpieczeństwo pieszych. Przed pasami na ulicy Conrada zostaną zamontowane pomarańczowe światła, które będą ostrzegać kierowcę, kiedy do przejścia zbliży się pieszy. Planowane są też zmiany na tych ulicach, które są szersze niż wskazują na to potrzeby – np. ulicy Wybickiego, Marii Dąbrowskiej czy Medweckiego. – Przekroje dwupasowe sugerują tylko kierowcy, że to droga, na której może się rozpędzić. Nie planujemy tam zwężeń, ale można np. jeden pas w rejonie przejścia dla pieszych przeznaczyć jako pas do skrętu. Dzięki temu eliminuje się zjawisko wyprzedzania – zapowiada przedstawiciel ZIKiT. Obecnie przygotowywane są projekty dla ulic Broniewskiego i Marii Dąbrowskiej.

Kraków chciałby brać przykład z Jaworzna, gdzie udało się bardzo radykalnie zmniejszyć liczbę kolizji i wypadków, a przez ponad półtora roku na drogach nie zginęła ani jedna osoba. Skala miasta jest oczywiście inna, ale założenie to samo – by wszystkimi dostępnymi sposobami zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drogach.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Krowodrza Bronowice