7,6 mln aut przejechało przez tunel zakopianki. Kontrola prędkości zdaje egzamin [ZDJĘCIA]

fot. GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

GDDKiA podsumowuje pierwszy rok od otwarcia tunelu na zakopiance. Statystyki pokazują dużą liczbę użytkowników, różnice między pogodnymi weekendami i dniami powszednimi oraz skuteczność odcinkowego pomiaru prędkości.

Tunel na S7 służy kierowcom już od roku. Nowy odcinek Zakopianki skrócił czas podróży między węzłami Lubień i Skomielna Biała o ok. 20 minut. Od 12 listopada ubiegłego roku do 11 listopada 2023 r. przejechało nim dokładnie 7 640 329 pojazdów. To daje średnio prawie 21 tysięcy pojazdów dziennie.

Rekordy i inne statystyki

Zakopianka to trasa szczególnie wykorzystywana w okresach turystycznych i widać to bardzo wyraźnie w naszych statystykach. Podczas ferii zimowych odnotowany został pierwszy rekord przejazdów – ponad 34 tysiące samochodów jednego dnia. Latem ruch okazał się jednak znacznie większy – od lipca do połowy września poprzedni rekord został pobity aż 10-krotnie.

Tunel i sama zakopianka nie są typową drogą tranzytową, na których ruch odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy jest nieco mniejszy. Na tej trasie jest inaczej – większe natężenie ruchu notowane jest w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda.

Te dwa zupełnie różne oblicza – powszednie i weekendowe – świetnie widać w statystykach przejazdu przez tunel. Nawet latem od poniedziałku do czwartku ruch zwykle niewiele przekraczał 22 tysiące pojazdów na dobę (w samym roku szkolnym w te dni było to ok. 20 tysięcy samochodów). Od piątku do niedzieli było to już prawie 29 tysięcy aut każdego dnia.

Tunel czuły na szkołę i pogodę

Branża turystyczna często wskazuje, że największa liczba klientów i wakacyjnych wyjazdów przypada na pierwszą połowę sierpnia. Dane z tunelu zdecydowanie potwierdzają te opinie. Między 27 lipca (czwartek) a 21 sierpnia (poniedziałek) każdego dnia przez tunel przejeżdżało od 23 do nawet ponad 38 tysięcy pojazdów (średnio prawie 29 tysięcy dziennie).

Kalendarz świąt i pogoda także nie pozostają bez wpływu na ruch na Zakopiance. Długi weekend związany ze Świętem Wojska Polskiego (15 sierpnia), przypadającym w tym roku we wtorek, to siedem kolejnych, niezwykle intensywnych drogowo dni. Od czwartku (10 sierpnia) do środy (16 sierpnia) tunelem codziennie przejeżdżało średnio ponad 33 tysiące pojazdów. Od piątku (11 sierpnia) do wtorku (15 sierpnia) niemal codziennie przekraczany był wcześniejszy, feryjny rekord 34 tysięcy samochodów. Niemal, gdyż w poniedziałek 14 sierpnia frekwencja wyniosła „zaledwie” ponad 31 tysięcy aut.

Jeden z piękniejszych pogodowo weekendów tego lata wypadł 8-10 września, tuż po rozpoczęciu zajęć w szkołach. W piątek ruch wyniósł 29 tysięcy samochodów, a w sobotę 32 tysiące. Obie te liczby są bardzo zbliżone do zwykłego, wakacyjnego natężenia. Jednak niedziela była wyjątkowa – tego dnia tunelem przejechało po raz pierwszy ponad 40 tysięcy pojazdów – dokładnie 40 524. To jeden z wielu dowodów na to, w jaki sposób pogoda kształtuje ruch na Zakopiance.

Najmniejszy ruch w ciągu doby obserwowany jest nocą. Między 1 a 4 nad ranem przez tunel przejeżdża zwykle łącznie pół tysiąca aut. Najwięcej samochodów jeździ między 12 a 13 – prawie dwa tysiące.

Powrót z pięknego weekendu

Największy ruch w czasie jednej godziny w jednej nitce tunelu GDDKiA odnotowała we wspomnianą już niedzielę 10 września. Od 17 do 18 w kierunku Krakowa przejechało 2372 samochodów, a od 18 do 19 zaledwie o 2 mniej. Oznacza to, że co 1,5 sekundy do tunelu wjeżdżał jeden samochód. I tak przez trzy godziny, bo między 19 a 20 zmniejszenie ruchu było jedynie symboliczne (2264 aut). Tego jednego popołudnia w ciągu niespełna pięciu godzin tunelem w kierunku stolicy Małopolski przejechało tyle samochodów, ile zwykle jedzie przez całą dobę. Tak duży ruch od razu odbił się na spadku średniej prędkości przejazdu, która zwykle waha się między 80 a 90 km/h. W momentach największego natężenia ruchu było to niewiele ponad 60 km/h.

Skuteczny pomiar prędkości

W tunelu funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości (OPP), za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego. System skutecznie zmusza kierowców do przestrzegania przepisów. Na prawie osiem milionów pojazdów, które przejechały przez tunel, zanotowano nieco ponad 28 tysięcy przekroczeń dozwolonej prędkości, średnio niespełna sto dziennie. Ponad 99 proc. kierowców jeździ więc w tunelu zgodnie z przepisami.

– Wśród tych, którzy przekraczają dozwoloną prędkości (a jest to mniej niż 0,5 proc kierowców), zdecydowana większość jedzie o maksymalnie 20 km/h więcej, niż dopuszczają przepisy. Niestety, zdarzają się znacznie wyższe przekroczenia, o ponad 80 km/h. W takich sytuacjach kierowcy otrzymywali mandaty w wysokości 2,5 tysiąca zł, a na ich konto dopisywano 15 punktów karnych – czytamy w komunikacie GDDKiA.