Co z budową parkingów P&R? Na papierze znów dużo

fot. Julia Ślósarczyk

W przyszłym roku Kraków ma zyskać trzy nowe parkingi P&R, wszystkie przy nowej linii tramwajowej na Górkę Narodową. Co do pozostałych planów, choć lista jest długa, trudno na razie o konkrety.

O planowane inwestycje w dziedzinie budowy parkingów Park&Ride zapytał niedawno w interpelacji radny Dominik Jaśkowiec. Zawnioskował o listę tych parkingów, które mają powstać do 2026 roku, a także o informacje o pojemności, planowanym terminie realizacji i zarezerwowanych na ten cel środkach.

Na odpowiedź składają się trzy zapisane strony, przy czym tylko w przypadku jednej inwestycji urząd był w stanie podać konkretne daty i kwoty. To parkingi powstające w ramach zaawansowanej już budowy linii tramwajowej na Górkę Narodową: przy pętli Krowodrza Górka na 109 miejsc, przy ul. Pachońskiego na 95 miejsc i nad pętlą Górka Narodowa na 467 miejsc. Zgodnie z planem, wszystkie mają powstać w przyszłym roku.

Co dalej?

W dalszej części odpowiedzi pojawiają się już inwestycje, co do których nie ma na razie pewności, kiedy staną się rzeczywistością. Urzędnicy podają np. dwa parkingi przy przystanku kolejowym SKA Prądnik Czerwony. Problem w tym, że inwestycja wypadła na razie z obiegu, a dotacja, która miała zostać przeznaczona na ten cel, musiała zostać wykorzystana na inny cel. Urzędnicy zastrzegają w odpowiedzi dla radnego, że realizacja parkingów będzie zależała od zabezpieczenia środków na ten cel w budżecie i prognozie finansowej, ale w projekcie budżetu na przyszły rok to zadanie się nie znalazło.

Zgodnie z deklaracją miasta, do 2026 roku miałby powstać parking P&R przy przystanku Kraków Opatkowice, po północnej stronie torów, w ramach budowy nowego połączenia drogowego z osiedlem Kliny. W tym przypadku, jeśli nic nie zmieni się w ostatecznej wersji budżetu, miasto planuje w przyszłym roku wydać 550 tys. zł i dysponować gotową koncepcją i decyzją środowiskową.

Miasto zapowiada też parking w ramach budowy linii tramwajowej na Azory, w rejonie skrzyżowania ulic Weissa i Opolskiej. Miałby pomieścić 220 samochodów. W tym przypadku urzędnicy planują uzyskanie w przyszłym roku decyzji ZRID, ale to nie jest jeszcze równoznaczne z szybkim rozpoczęciem prac, ponieważ wszystko będzie zależało od zapisów budżetu i WPF. Projekt budżetu na przyszły rok przewiduje niecałe 1,8 mln zł na przygotowanie dokumentacji.

Lista marzeń

Dalej w odpowiedzi można znaleźć długą listę inwestycji transportowych, w ramach których mają powstać parkingi P&R. W tych przypadkach tym trudniej jest przewidzieć jakiekolwiek terminy. Chodzi o parkingi przy węźle przesiadkowym na os. Piastów (ok. 150 miejsc), przy przystanku kolejowym Kraków Bronowice (200 miejsc z możliwością rozbudowy), przy nowej linii do Bronowic, pomiędzy ulicami Chełmońskiego i Stawową (ok. 240 miejsc), na os. Złocień, przy planowanej drodze łączącej ulice Sucharskiego i Złocieniową (201 miejsc), przy węźle komunikacyjnym w Luboczy (ok. 100 miejsc), przy nowej linii tramwajowej do Rżąki (ok. 500 miejsc), w rejonie węzła S7 na Rybitwach (ok. 500 miejsc), przy przystanku Kraków Olszanica, w ramach Trasy Balickiej (ok. 500 miejsc), przy przystanku Kraków Zakliki, w ramach Trasy Balickiej (ok. 100 miejsc) i przy ul. Księcia Józefa, w ramach budowy tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej.

Wymieniony został także parking przy ul. Kocmyrzowskiej, którego koncepcja ma powstać w ramach umowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.