Skrzyżowanie pod Bagatelą do przebudowy. Co się zmieni?

fot. Agata Wnuk/LoveKraków.pl

Znacznie łatwiejszy przejazd tramwajów, odnowiona nawierzchnia jezdni i chodników, dodatkowe zieleńce na ul. Karmelickiej, likwidacja części miejsc parkingowych – tak można streścić propozycje projektantów w sprawie przebudowy skrzyżowania ulic Karmelickiej, Dunajewskiego i Podwale.

O tym, że miasto przygotowuje się do przebudowy jednego z najważniejszych węzłów na sieci tramwajowej, informowaliśmy w kwietniu. W 2019 roku były tam co prawda wymieniane szyny, ale miejsce to nie było objęte gruntowną przebudową w 2015 roku, kiedy nowy wygląd zyskała najpierw ul. Podwale, a nieco później ul. Dunajewskiego. Pozostałością tego braku są m.in. kontrałuki na torowisku, ale też i wygląd skrzyżowania odróżniający się od sąsiadujących z nim ulic.

Zarząd Dróg Miasta Krakowa przygotowuje się więc do przebudowy – nie tylko samego węzła rozjazdów, ale także całego skrzyżowania i fragmentu ul. Karmelickiej do ul. Garbarskiej. Właśnie do tego miejsca ułożono nowe tory przy okazji przebudowy torowiska do Bronowic.

Pozostały odcinek zdecydowanie wymaga już interwencji. – Torowisko jest w złym stanie technicznym. Nawierzchnia stalowa torów jest zużyta, szyny są pofalowane z licznymi wadami powierzchni tocznej. Zabudowa asfaltowa węzła jest popękana, posiada liczne ubytki i stwarza niebezpieczeństwo w ruchu pojazdów i pieszych. Zabudowa z kostki kamiennej w ul. Karmelickiej jest zużyta i w wielu miejscach zapadnięta – wyliczają projektanci.

Będą zmiany

Teraz na stronie Zarządu Transportu Publicznego można zobaczyć już mapę z propozycjami projektantów. Najważniejszą zmianą będzie z pewnością likwidacja kontrałuków i zwiększenie odległości pomiędzy torami na ul. Karmelickiej, a co za tym idzie – inny układ łuków na samym skrzyżowaniu. To usprawni przejazd tramwajów nie tylko na wprost, ale też podczas skręcania, w tym przy mijaniu się pojazdów na wysokości przystanku przy ścianie teatru.

Ale to jeszcze nie koniec zmian. Po wschodniej stronie, a więc przy pasie ruchu w stronę Bronowic, przewidziane są miejsca postojowe. Po przeciwnej stronie mają się natomiast pojawić zieleńce – projektanci argumentują to faktem, że dotychczasowe miejsca były usytuowane pod prąd względem dopuszczonego kierunku jazdy.

Pas zieleni ma się więc pojawić niemal na całej długości od skrzyżowania z ul. Garbarską do przystanku tramwajowego, z przerwami na dojazdy do kamienic. Niewielkie zieleńce są też przewidziane przy miejscach parkingowych – np. przed skrzyżowaniem, za przejściem dla pieszych czy przy bramach kamienic.

Przystanek tramwajowy, który dziś praktycznie nie ma swojego wydzielonego peronu, będzie oznaczony kamienną kostką bezfazową w szarym kolorze. Chodniki zostaną ułożone ponownie z tej samej kostki, co obecnie. Nawierzchnia torowiska natomiast ma zostać wykonana z płyt prefabrykowanych, ale połączonych już na etapie produkcji z granitową kostką. W efekcie na tarczy skrzyżowania znajdzie się znacznie mniej asfaltu, a znacznie więcej kamienia niż obecnie. Asfaltowy ma natomiast pozostać pas rowerowy prowadzący od ul. Straszewskiego przez Podwale w stronę ul. Dunajewskiego i Basztowej.

 

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto
News will be here